فیلیمو

کرباسی زاده: مدیران فیلیمو تاجران موفقی هستند، اما سابقه‌ای در فرهنگ کشور ندارند

بابک کرباسی زاده، کارشناس رسانه و دبیر سابق کارگروه بازی‌های رایانه‌ای نظام صنفی رایانه‌ای کشور، در رابطه اقدامات خلاف قانون هلدینگ صبا ایده و پلتفرم فیلیمو در سال‌های گذشته گفت: حواشی اخیر را از دو منظر می‌توان دید. یک بخش ماجرا این است که نگاه ما باید به قانون باشد. قانون از گذشته سیستم‌های مبتنی بر ویدیو، سینما و نمایش خانگی مبتنی بر حامل‌های دیجیتال مثل دی وی دی را در اختیار وزارت ارشاد قرار داده است. صوت و تصویر فراگیر و تمامی محصولات سمعی و بصری صوت و تصویر فراگیر نیز تحت نظارت صداوسیما بوده و به همین منظور مجموعه ساترا تاسیس شده است. این قانون است و اگر نسبت به این رویه تمکین نکنیم، خلاف قانون عمل کرده‌ایم.

او افزود: فرض می‌کنیم فردی بخواهد فیلم سینمایی بسازد، اما خود را ملزم به تمکین از سازمان سینمایی نداند، در این صورت اجازه ساخت فیلم سینمایی در ایران را ندارد. تصور کنید فردی بخواهد گردنکشی کند، بدون ثبت در وزارت ارشاد فیلم بسازد و بدون مجوز پخش در سینماهای دوستان خود آن را اکران کند، همه می‌دانیم که چنین موضوعی شدنی نیست. در حال حاضر نیز با زیرساختی به نام اینترنت سر و کار داریم. نباید به ذهن کسی خطور کند که از خلا قانونی برای اینترنت کشور سوء استفاده کند. در برخی کشورهای دیگر نیز سیستم برودکست زیر نظر قوانین تلویزیونی فعالیت می‌کند.

کرباسی زاده ضمن اشاره به قوانین موجود در حوزه صوت و تصویر کشور گفت: نگاه قانونی که درباره آن بحث شد یک مشکل دارد، آن هم اینکه از سال ۹۳ به شکلی صریح و شفاف به مصوبات قانونی مجلس اضافه نشده است، اما وقتی موضوع قانونی شد، نحوه مواجهه و روش برخورد با افراد متخلف روشن می‌شود. در حال حاضر لازم است که رئیس مجلس شورای اسلامی به مباحث قانونی مربوط به سبد فرهنگی خانواده‌ها ورود کند و قانونی بودن آن را اعلام کند. از سوی دیگر دارندگان پلتفرم‌ها باید از ابزارهای تنبیهی قانون، نسبت به انجام فعالیت‌های خلاف قانون بترسند. چون قانون همیشه یک ناظر دارد که می‌تواند از قوه قهریه و انضباطی خود استفاده کند.

دبیر سابق کارگروه بازی‌های رایانه‌ای نظام صنفی رایانه‌ای کشور ادامه داد: در حال قوه قضائیه و دادستان برای برخورد با این پلتفرم ها مماشات می‌کنند. شاید دلیل آن این باشد که قوه قضاییه نمی‌خواهد سبد مصرف محصولات فرهنگی خانواده‌ها را کم کند. اکثر پلتفرم‌ها در برهه‌های مختلف زمانی تابع قوانین بوده‌اند، در حال حاضر نیز اگر یک پلتفرم مرتکب تخلف می‌شود، با او مدارا می‌کنند. مجموعه صبا ایده که در رابطه با سرویس آپارات گیم مرتکب اشتباه شد و تهدید به بستن آپارات گیم کرد، در شرایط کنونی هم در حال تکرار چنین اشتباهاتی است. فیلیمو در حال طی کردن مسیری است که در نهایت بگوید توسط نهاد نظارتی فعالیت این پلتفرم متوقف شد و آن را تعطیل کردند.

کرباسی زاده افزود: مدیران فیلیمو کاسبان و تاجران موفقی هستند، اما سابقه‌ای در حوزه سینما و فرهنگ کشور ندارند و فیلیمو در نظر آن‌ها صرفا به عنوان یک صنعت، یک پلتفرم نرم افزاری و بیزینس دیده می‌شود. تیم صبا ایده و آقایان شکوری مقدم، اساسا در یک دوره محدود از بازار کشور، از محرومیت‌ها و محدودیت‌های موجود برای دسترسی کاربران داخلی به سرویس‌های بین المللی سوء استفاده کردند. در شرایطی که دسترسی به یوتیوب محدود شد، آپارات شکل گرفت و رقبای آپارات نیز به دلیل دست اندازی‌های برخی دستگاه‌های نظارتی از میدان رقابت حذف شدند. در نتیجه آپارات غول بزرگی شد که حاصل رانت و نظارت و لابی‌های پشت پرده است.

پایان خبر/

https://kasbnews.com/6802