تغییر مسیر شغلی

چگونه برای تغییر مسیر شغلی، مهارت‌های جدید کسب کنیم؟

چندین استراتژی رایج وجود دارد که می‌تواند برای وقت گذاشتن مداوم روی کسب مهارت‌های شغلی جدید تأثیرگذار باشد.

اول، تعهد زمانی را بپذیرید. ممکن است که نیاز باشد برای متمرکز شدن، فعالیت‌های جانبی و کارهای غیرضروری را کاهش دهید.

دوم، تحقیق کنید چه چیزی برای رشته جدید شما مورد نیاز است، خواه مجوزی رسمی، کارمستقل، یا حتی کارهای جانبی

سوم، سعی کنید مهارت‌های جدید و فعالیت‌هایی که در روزهای گذشته نیز انجام می‌دادید را، تقسیم کنید و آن‌را لایه لایه یاد بگیرید.

چهارم، زمان‌های خاصی را که به مهارت‌سازی اختصاص می‌دهید، تعیین کنید و به آن پایبند باشید.

در نهایت،به مرور زمان، در صورت نیاز برنامه‌کاری خود را اصلاح کنید.

گاهی اوقات شما فقط یک شغل جدید نمی‌خواهید، بلکه می‌خواهید یک تغییر اساسی شغلی داشته باشید. به‌عنوان مثال شاید شما در امور مالی بوده‌اید و حالا می‌خواهید یک متخصص طب ‌سنتی شوید، یا یک بازاریاب با انگیزه هستید که می‌خواهید رهبر یک استارت‌آپ شوید.

این آسان نیست اما ممکن است! در تجربه‌ام به‌عنوان مربی مدیریت‌زمان، این استراتژی‌ها را مؤثرترین راهبردها برای وقت گذاشتن مداوم برای کسب مهارت‌های شغلی جدید یافته‌ام.

“تعهد به زمان” را بپذیرید

در ابتدا، مهم است که بدانید بین رسیدگی به اموری زندگی شخصی خودتان، شغل اصلی و مهارت‌سازی، احتمالا برای چیزهای دیگر وقت نخواهید داشت. برای اینکه یک تغییر شغلی بزرگ به نتیجه برسد، باید مایل باشید در زمینه‌های دیگری که مشغول به فعالیت هستید کم‌کاری کنید.

منظور از این کم‌کاری، کم کردن فعالیت‌های اختیاری مانند تماشای برنامه‌های‌تلویزیونی، گشت‌زدن در شبکه‌های مجازی و… می‌باشد. و گاهی‌اوقات باید از فعالیت‌های ضروری خود بکاهید. برای مثال، شاید هنوز بتوانید برای دویدن بروید، اما تمرین برای ماراتن خارج از تصور است. شاید هنوز بتوانید در طول هفته مقدار قابل قبولی بخوابید، اما خوابیدن در تعطیلات آخر هفته دیگر در کار نیست!

یا شاید مطمئن باشید که هرروز وقت باکیفیتی با خانوداه خود می‌گذرانید، اما باید به کلاس بروید یا زمانی که بچه‌ها در رختخواب هستند، روی یادگیری کار کنید.

البته من توصیه نمی‌کنم که سلامتی یا مهم‌ترین روابط خودرا فدای این تغییر کنید. اما اگر قصد دارید شغل فعلی خود را ترک کنید، باید زمان قابل توجهی را اختصاص دهید.

قدرت “تمرکز” را دست کم نگیرید

اگر در تصمیم ایجاد یک تغییر شغلی بزرگ جدی هستید و زمان را کنار گذاشته‌اید، باید در مورد آنچه برای رشته جدید خود لازم است تحقیق کنید. این می‌تواند یک برنامه آموزشی باشد که شما را برای صدور مجوزهای موردنیاز یا موارد قانونی که باید به آن آگاه باشید، آماده می‌کند و یا می‌تواند یک تجربه‌ی یادگیری کاملا مستقل یا کارجانبی باشد.

قبل از اینکه زمان زیادی بگذارید، مطمئن شوید که از وقتتان درست استفاده می‌کنید. مثلا اگر حرفه‌ی جدیدتان نیاز به گذراندن دوره و پیش‌نیازهای خاصی دارد تمرکزتان را روی این بخش بگذارید و زمان زیادی را برای برنامه‌های خودآموز صرف نکنید. اگر در شغل فعلی‌تان اعتبار خاصی دریافت نمی‌کنید. در صورت نبود اجبار با برنامه‌ی از پیش تعیین شده آن‌را رها کنید و تمرکزتان را روی حرفه‌ی جدید بگذارید.

لایه‌های یادگیری

یکی از بهترین راه‌ها برای یافتن زمان برای یادگیری مستقل، لایه‌بندی آن برروی فعالیت‌هایی است که قبلا در طول روز انجام می‌دادید. برای مثال، اگر نیاز به گوش‌دادن به مطلب درسی دارید، این کار را با کارهای دیگر تلفیق کنید، یعنی می‌توانید هنگام پیاده‌روی یا رانندگی به‌سمت محل‌کارتان این مطالب را گوش‌دهید.

یا اگر محتوای مدنظرتان به‌صورت متنی می‌باشد می‌توانید از نرم‌افزارهای PDF خوان استفاده کنید.

یا زمانی را که صرف انتظار در مطب دکتر یا وسایل‌ نقلیه عمومی می‌کنید می‌توانید به مطالعه بپردازید. استمرار و تلاش‌های کوچک روزمره را دست‌کم نگیرید.هر ذره‌ای مهم است.

زمان تعیین کنید

پیدا کردن بخش‌هایی از زمان در روز کاری به شما کمک می‌کند کارهای زیادی انجام دهید. اما اگر مقدار زیادی مطالب برای انجام دادن دارید یا محصل هستید و بخش زیادی از وقتتان صرف دروس اجباری می‌شود، باید زمانی برای یادگیری حرفه‌ی جدیدتان هم بگذارید.

مثلا یک برنامه آموزشی می‌تواند برای این کار مفید باشد، اگر شرایط شرکت حضوری در این دوره‌ها را ندارید می‌توانید به صورت برخط از این مطالب استفاده کنید.

برای تداوم و نظم در ساعت یادگیری، باید زمان انجام کارها را برای خودتان مشخص کنید. معمولاً، مراجعه کنندگانم را دیده‌ام که یک یا دو شب در هفته را انتخاب می‌کنند که در آن بین ۹۰ دقیقه تا دو ساعت از ساعت ۷ بعد از ظهر تا ۹ شب به یادگیری اختصاص می‌دهند.

سپس آن‌ها معمولاً در تعطیلات آخر هفته زمان مطالعه طولانی‌تری دارند، یعنی سه تا چهار ساعت را صرف یادگیری می‌کنند.

برخی از افراد ممکن است سعی کنند ساعت ناهار خود را با یادگیری بگذرانند، اما من دیده‌ام که برای اکثر مردم سخت است که در آن زمان ثابت باشند و روی دو چیز به‌صورت همزمان تمرکز کنند، مگر اینکه چیزی نسبتا کوچک مانند گفتگوهای کوتاه متفرقه با همکارانشان باشد.

بسته به تعهداتی که در محل کار و زندگی شخصی خود دارید، باید زمانی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد. فقط مطمئن شوید که ثابت است تا به روال تبدیل شود.

از نظر عملی و عاطفی بسیار مهم است که بدانید چه زمانی روی یادگیری خود متمرکز هستید و چه زمانی تمرکز ندارید. عملاً به شما کمک می‌کند از برنامه‌ریزی دیگر، دیر کار کردن یا فراموش کردن تمرکز بر یادگیری اجتناب کنید.

از نظر عاطفی، این احساس آزاردهنده دائمی را نداشته باشید که باید در حال پیشرفت شخصی باشید، اما هرگز کاملاً نمی‌دانید چه زمانی باید درگیر شوید و چه زمانی به سادگی استراحت کنید. قربانی چرخه‌ی اهمال‌کاری و کمالگرایی نشوید!

برنامه کاری خود را اصلاح کنید

بسته به سختی نیازهای مهارت‌سازی‌تان، ممکن است مجبور شوید برنامه کاری خود را تغییر دهید تا روی همه چیز کار کنید.

با مرور خط‌‌ مشی‌های سازمان خود در مورد زمان‌های کاری شروع کنید.

سپس به این فکر کنید که راهکاری به شما فرصت توسعه‌ی بیشتری می‌دهد؟

مانند تنظیم ساعات کاری: می توانید زودتر وارد شوید تا بتوانید زودتر از آنجا خارج شوید و زمانی برای یادگیری یا فعالیت‌های جانبی خود داشته باشید، یا می‌توانید دیرتر وارد شوید و دیرتر بروید تا کار کنید.

از طرف دیگر، و اگر شرکت شما اجازه می‌دهد، می‌توانید به کار ۴ ساعته و ۱۰ ساعته روی بیاورید تا پنجمین روز خود را برای تحصیل یا شغل دوم به‌صورت آزاد داشته باشید. هنگامی که تصمیم گرفتید که چه زمانبندی و تغییری بهترین خروجی را دارد، با مدیر خود در مورد امکان‌پذیر بودن اعمال تغییرات بحث کنید.

در نهایت، اگر این گفتگو به نتیجه مطلوبی نرسید، در صورت امکان، «شغل روزانه» خود را به پاره وقت کاهش دهید.

با این ساعات اضافی، می‌توانید روی آنچه برای پیشرفت مسیر شغلی جدید، لازم است تمرکز کنید.

به‌دست آوردن مجموعه‌ای کاملاً جدید از مهارت‌ها برای یک حرفه جدید به زمان، تلاش، فداکاری و تمرکز نیاز دارد. اما اگر واقعاً خواهان تغییر هستید و از استراتژی‌های درستی استفاده می‌کنید، آنچه که برای تحقق آن لازم است، حتی در برنامه شلوغ در اختیار خواهید داشت.

 کارآفرینی پرس/  هاروارد بیزینس ریویو

https://kasbnews.com/10580
Search