اخبار کسب و کار

تغییر ساختار مدیریت ستاد تنظیم بازار

علیرضا شاه میرزایی امروز در نشست خبری در مورد آخرین وضعیت عرضه و توزیع لاستیک، گفت: سال گذشته در عرصه و توزیع برخی رینگهای لاستیک مشکلاتی وجود داشت اما با تصمیم معاونت تخصصی واردات لاستیک تسهیل شد بطوریکه واردات رینگ های پرمصرف تا ۳ برابر افزایش یافته است.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت درباره قیمت لاستیک خودرو با بیان اینکه لاستیک خودرو دارای قیمت مصوب است، اظهار داشت: تا چند ماه پیش قیمت لاستیک خودرو براساس کیلوگرم تعیین می شد و لذا قیمت سایز های مختلف خودرو به یک نسبت افزایش می یافت که این موضوع مشکلاتی را برای تولید سایز های کوچکتر ایجاد کرده بود بنابراین برای حل مشکل تولید براساس تصمیم قائم مقام وزیر در جهت تعادل بخشی برای تولید رینگ های مختلف لاستیک نحوه قیمت گذاری تغییر کرد و در نتیجه اکنون شاهد هستیم که وضعیت تولید تغییر کرده و تولید لاستیک با سایز های کوچکتر از جمله سایز ۱۳ کاملا افزایش یافته است.

وی در خصوص سامانه های مختلف برای ثبت نام و خرید لاستیک اظهار داشت: لاستیک مشمول کالای قاچاق است لذا در خصوص ثبت در سامانه برای خرید و فروش الزاماتی وجود دارد اما معتقدیم که برخی مشکلات در سامانه وجود دارد که باید حل شود. معاون وزیر صمت در خصوص فروش خودرو بیان داشت: فروش خودرو یک اقدام صنفی است و باید ضوابط صنفی را خودروسازان در فروش خودرو حتما رعایت کنند.

شاه میرزایی با بیان اینکه طبق قانون فروشنده خودرو، واحد صنفی یا خودروساز باید دارای مجوز صنفی باشد لذا براساس قانون اگر خودروسازی بخواهد بصورت خرده یا عمده خودرو بفروشد باید مجوز صنفی داشته باشد.
معاون وزیر صمت افزود: بنابراین با توجه به اینکه اختیاراتی از سوی شورای رقابت به وزارت صمت در خصوص خودرو داده شده است و بر اساس هماهنکی وزارت صمت با سازمان حمایت و معاونت صنایع خودرویی مقرر شده تا فروشندگان خودرو یعنی خودروسازان و شرکت ها و نمایندگی ها ضوابط صنفی را رعایت کنند و ما نظارت را افزایش می دهیم.
وی افزود: خودروساز در فروش اینترنتی باید قبل از دریافت وجه قرارداد را به مشتری ارائه کند و مشتری بطور کامل در جریان قرارداد قرار گیرد و اگر قبل از ارائه وجه دریافت کند تخلف است و در صورت تکرار این تخلفات شرکت های متخلف به نهادهای نظارتی معرفی می شوند.
وی اظهار داشت: باید قرارداد فروش خودرو به طور شفاف در اختیار خریدار قرار گیرد و بنابراین براساس دستور وزیر صمت نظارت ها بر نحوه رعایت ضوابط فنی فروش افزایش می یابد.

معاون وزیر صمت درباره ساختار تنظیم بازار اظهار داشت: همانطور که قبلا اعلام شد ترکیب و ساختار ستاد تنظیم بازار تغییر کرده است و امروز اولین جلسه ستاد تنظیم بازار با ریاست معاون وزیر صمت برگزار می‌شود. پیش از این نیز جلسات ستاد تنظیم بازار با ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شد اما با توجه به اینکه برهه زمانی مصوبه ستاد تنظیم بازار به پایان رسیده است لذا براساس مصوبه جدید از این پس جلسات ستاد تنظیم بازار با ریاست وزیر صمت برگزار می‌شود.

شاه‌میرزایی در ادامه در خصوص عرضه کالا توسط سراهای بزرگ و مشکلاتی که این سراها برای فروشندگان خرد ایجاد کرده است، گفت: اصل این مساله که این موضوع در کشور مشکل ایجاد کرده را کاملا قبول داریم. اگر رفتار این سراها انحصاری و شبه انحصاری باشد باید آن را مدیریت کنیم. اما نکته مهم آن است که اصنافی که به صورت سنتی در کشور کار می‌کردند باید به فناوری‌های جدید مجهز شوند که از سامانه‌ها استفاده کنند.

وی افزود: با توجه به خدماتی که سراهای لوازم خانگی ارائه می‌دهند از جمله فراهم سازی فضایی به عنوان پارکینگ برای مراجعه کنندگان مردم از خرید از سراها استقبال می‌کنند. بنابراین از اتاق اصناف و بازارهای خواسته‌ایم که با حفظ مزیت‌های بازارهایشان مشکلاتی از قبیل پارکینگ، تامین مالی و استفاده از سامانه را حل کنند و چندین پروژه در این خصوص در حال انجام است تا بتوانیم از مزیت‌های اصناف نیز در ارائه کالا استفاده کرد. اما از بانک مرکزی خواسته‌ایم تا در صورتی که در ارائه تسهیلات بانک ها به طور خاص به سراها یا فروشگاه‌های بزرگ تسهیلاتی ارائه می‌دهند که به واحدهای صنفی خرد ارائه نمی‌شود این موضوع مورد نظارت و رسیدگی قرار گیرد.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: ما گزارشی از اصناف مبنی بر اینکه بر نحوه ارائه تسهیلات به سراهای بزرگ رسیدگی شود را دریافت کرده‌ایم اما امکان رسیدگی به این موضوع را نداریم زیرا اطلاعات بانک‌ها را در اختیار نداریم اما از بانک مرکزی خواسته‌ایم تا به این موضوع رسیدگی شود و اگر رانتی بوجود آمده اصلاح شود.
وی بیان داشت: تعداد شناسه‌کالاها به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار رسیده است در حالی که در آخر سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۹۰۰ هزار شناسه کالا صادر شده بود. این دولت بطور کلی رشد قابل توجهی در بسیار از شاخصه‌های ثبت اطلاعات تجاری داشته است.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: تعداد سرفصل شناسه کالا نیز از ۶ هزار به ۸ هزار رسیده است همچنین شناسه رهگیری نیز به ۱۵ میلیارد رسیده است. در حوزه لوازم خانگی به ۶۵ میلیون شناسه رهگیری رسیده‌ایم و در حوزه لوازم یدکی نیز به یک و نیم میلیارد شناسه رهگیری رسیده‌ایم. یکی از الزامات واردات در کالاهای بادوام تایید خدمات پس از فروش است بنابراین۳۱ وارکننده خودرو از سال گذشته تاکنون تاییدیه خدمات پس از فروش خودرو را دریافت کرده‌اند و حتی در حوزه خودرو برقی نیز ۸ مجموعه توانسته‌اند برای واردات تاییدیه بگیرند.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت اظهار در خصوص واردات اتوبوس گفت: مانعی در حوزه خدمات پس از فروش اتوبوس وجود ندارد. در حال حاضر ۲۳۰ واردکننده اتوبوس دارای تاییدیه خدمات پس از فروش هستند و لذا هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

شاه‌میرزایی بیان داشت: از تمام واردکنندگان موبایل تعهد گرفته شده است که سامانه خدمات فروش و سامانه شفافیت فروش داشته باشند. در حال حاضر سه شرکت اصلی سامانه‌ها را کامل کرده‌اند.
وی افزود: بنابراین رتبه‌بندی واردکنندگان موبایل براساس ارائه خدمات پس از فروش انجام می‌شود و این موضوع بر سهمیه واردات اثرگذار است.

https://kasbnews.com/10354
Search