امین کلاهدوزان

رشد ۲۵ درصدی تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۰

امین کلاهدوزان در نشست خبری گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران (سال ۱۴۰۰) گفت: براساس وظایفی که در اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بر عهده مرکز گذاشته شده یکی از وظایف انتشار گزارش‌های عملکردی اکوسیستم تجارت الکترونیک در هر سال است و لذا گزارش‌های سالانه از سال ۱۳۹۷ به صورت مرتب منتشر می‌شود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور بیان داشت: ۶۰ درصد صاحبان کسب و کار در حوزه تجارت الکترونیکی بین ۲۰ تا ۴۰ سال هستند و این قشر عمدتا از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند و لذا این ارقام ظرفیت فعالیت در حوزه تجارت الکترونیکی را نشان می‌دهد.

وی افزود: در حوزه زیرساخت‌ها مثل تحویل و لجستیک شرکت پست نقش بسیار پررنگی دارد و شرکت پست بیش از ۶۰ درصد تحویل‌های کالا در تجارت الکترونیک توسط شرکت پست انجام می‌شود.

کلاهدوزان اظهار داشت: در قانون برنامه ششم توسعه متوسط ۷.۵ درصدی برای رشد تجارت الکترونیکی در کشور تکلیف تعیین شده است که شاخص‌های مختلفی که در حوزه تجارت الکترونیک رصد شده است نشان می‌دهد که حداقل رشد شاخص‌ها رشد ۱۵ درصدی و حداکثر نیز رشد ۴۵ درصدی بوده است و این مساله به این معنی است که به صورت متوسط ۲۵ درصد رشد در شاخص‌های کلان تجارت الکترونیک در کشور داشته ایم که این مساله نوید خوبی برای آینده صنعت می‌دهد.

وی افزود: البته فضای کارهای نشده در این حوزه بسیار زیاد است و دولت سیزدهم مصمم است که از ظرفیت و توان بخش خصوصی و توان شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه استفاده کند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور بیان داشت: مهمترین دستاورد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در حوزه تنظیم گری این بوده که متوسط زمان صدور اینماد را به ۱۰ دقیقه در اینمادهای بی‌ستاره و به یک ساعت در اینمادهای ستاره‌دار رسانده است.

وی افزود: از آذرماه سال ۱۴۰۰ اینمادها به صورت ثبت محور بوده است و آذر ماه ۱۴۰۰ تا انتهای همان سال حدود ۳۸۰۰ اینماد بی ستاره صادر شده است و تقریبا تا آخر مرداد امسال نیز همین تعداد اینماد بی‌ستاره صادر شده است و نزدیک ۱۷ هزار اینماد ستاره‌دار در ۵ ماهه اول ۱۴۰۱ صادر شده است که این رشد نشان می دهد که تسهیل‌گری در مرکز مورد استقبال واقع شده است.

کلاهدوزان در رابطه با زیرساخت‌های مالی اظهارداشت: موضوع با بحث ساماندهی درگاه‌های پرداخت اینترنتی آغاز شد و اکنون براساس توافق با مجموعه بانک‌ها انجام شده، درگاه‌های پرداخت اقساطی و پرداخت‌های مدت‌دار هم به زیرساخت‌های مالی اضافه شده و از آخر مهرماه امسال شرکت‌های تجارت الکترونیکی می‌توانند در پنجره واحد تجارت الکترونیکی از آن درگاه‌ها استفاده کنند.

فرانک ابوالعصوم مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با ارائه گزارشی از وضعیت تجارت الکترونیکی کشور در سال ۱۴۰۰ گفت: در بخش زیرساخت تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۰ ضریب نفوذ اینترنت به ۱۲۷.۲ درصد رسیده که بالاتر از میانگین آسیا و جهانی است و ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی ۵۶ درصد است و تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی ۴۸ میلیون نفر برآورد شده است.

مدیر واحد پایش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اظهار داشت: در بخش تعداد کاربران اینترنت هم.۱۰۶.۹۲ میلیون نفر کاربر اینترنت در سال ۱۴۰۰ داشته‌ایم که نسبت به سال ۹۹ نزدیک به ۱۳ درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ تعداد صدور گواهی نامه الکترونیکی به یک میلیون و ۳۱۷ هزار و ۴۷۷ گواهی امضا رسیده است که نسبت به سال ۹۹ در مجموع ۱۲۴ درصد رشد داشته است.

ابوالمعصوم اظهار داشت: ضریب نفوذ تلفن همراه در سال ۱۴۰۰ با ۶ درصد رشد به ۱۶۷ درصد رسیده و تعداد کاربران تلفن همراه هوشمند ۵۷.۱۹ میلیون نفر برآورد شده است، تعداد کل گواهی الکترونیکی صادر شده از ابتدا تا آخر ۱۴۰۰ نیز ۲ میلیارد و ۶۸۱ مورد بوده است. ارزش کل معاملات تجارت الکترونیکی کشور نیز به ۱.۲۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده است که این عدد ۸۶۶ هزار میلیارد تومان آن مربوط به خریدهای اینترنتی است که از طریق درگاه اینترنتی انجام شده است و ۳۷۱ هزار میلیارد تومان آن نیز مربوط به سایر روش‌های پرداخت است.

وی افزود: متوسط مبلغ هر تراکنش تجارت الکترونیک هم ۳۴۳ هزار تومان برآورد شده است و ارزش کل معاملات تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ در مجموع ۱۳ درصد رشد داشته است و تعداد کل تراکنش‌های تجارت الکترونیکی نیز ۳ میلیارد و ۶ میلیون عدد برآورد شده که نسبت به سال ۹۹ در مجموع ۱۴ درصد رشد داشته است.

ابوالمعصوم بیان داشت: تعداد کل اینمادهای اعطا شده در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ در مجموع ۵ درصد رشد داشته است.

در ادامه این نشست علیرضا شاه‌ میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت اظهار داشت: چند رویکرد در وزارت صمت در حوزه تجارت الکترونیکی وجود داشته است که یک رویکرد مهم آن است که قبل از اینکه در هیات مقررات زدایی مساله‌ای مطرح شود و در درگاه مجوزها وجود داشته باشد ما تحولات را از ابتدای دولت سیزدهم در روند صدور مجوز ایجاد کرده‌ایم و تحولات قبل از الزامات قانونی به صورت داوطالبانه توسط وزارت صمت انجام شده است. و اولین مجوز ثبت محور در صدور اینماد توسط وزارت صمت انجام شده است.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در حوزه مالیاتی است و بسیاری از کسب و کارهای نیاز است در بحث استعلامات و اتصال به درگاه‌های مالیاتی، شناسه مالیاتی را دریافت کنند لذا امیدواریم در این بخش نیز سرعت عمل افزایش یابد.

شاه میرزایی بیان داشت: در حوزه تبادلات خارجی نیز اتفاقات خوبی افتاده است و ما هم استفاده از رمزارزها را داریم و شرکت پست نیز ظرفیت بالایی دارد و می‌تواند در تبادلات تجارت بین‌الملل فعال باشد و همه اینها منتظر گمرک است و اگر سامانه‌های گمرکی نتواند تراکنش‌های خرد را به سرعت مدیریت کند و اتصالات برقرار نشود از این ظرفیت‌هایی که تجارت الکترونیک در بعد بین‌المللی فراهم کرده است نمی توانیم استفاده کنیم.

وی افزود: ما امیدواریم دستگاه‌های دیگر نیز سرعت عمل داشته باشند و با کار تیمی ما می‌توانیم زیر ساخت‌های قانونی را ایجاد کنیم و به این ترتیب می‌توان بخشی از مشکلات کسب و کارهای الکترونیکی کشور را حل کرد.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: ما بین حوزه پروانه‌های صنفی کسب و کار مجازی و اینماد افتراق داشتیم و این دو گاهی با هم هماهنگ نبودند و کسب و کارها باید به دو جا مراجعه می‌کردند و لذا ما این مساله را کاملا یکپارچه کردیم.

وی اظهار داشت: در همه جای دنیا بازارهای هوشمند برای طلا وجود دارد و مردم می‌توانند خرید و فروش طلا را بصورت اینترنتی انجام دهند و این مساله به شفاف سازی کمک می‌کند، اما اگر ما این موضوع را ممنوع اعلام کنیم در نتیجه بازار طلا پناه می‌برد به تلگرام و شبکه‌های اجتماعی غیرمجاز و در آنجا بدون نظارت فروش اتفاق می‌افتد و این مساله درست نیست.

معاون وزیر صمت گفت: در حوزه حمل و نقل عمومی و بخصوص حمل بار درخواست داریم و با وزارت راه کار را پیش می‌بریم و در هیات دولت تصویب شد. باید اجازه بدهند به پلتفرم‌های حمل بار هوشمند که حمل بار انجام دهند و بهره وری حمل و نقل بسیار افزایش می‌یابد و حتی در حمل مسافر نیز باید استفاده شود .

در ادامه این نشست محمدرضا قادری عضو مرکز نوآوری شرکت پست ایران بیان داشت: سالانه شاهد رشد ۱۰۰ درصدی حجم مرسولات تجارت الکترونیکی بوده ایم برای اینکه بتوانیم خدمات خودمان را به روز ارائه کنیم مرکز نوآوری پست، تجارت الکترونیکی و لجستیک پیشرفته تاسیس شده است.

وی افزود: امروز سهم پست از اقتصاد دیجیتال حدود ۸.۵ درصد است.

قادری بیان داشت: تراکنش تجارت الکترونیکی کشور ۴۰ برابر درآمد دولت از گمرکات کشور بوده است. یک میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ درآمد گمرکات کشور بوده است که نزدیک ۴۰ میلیارد دلار تجارت الکترونیکی داخلی ما بوده است.

در این مراسم همچنین از لوگوی جدید نماد اعتماد الکترونیکی با عنوان نماد تجارت الکترونیکی رونمایی شد.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/6323

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *