صادرات چای ایرانی‌

رشد ۷۷ درصدی صادرات چای ایرانی‌

به گزارش کسب نیوز به نقل از روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران،‌ سید روح الله لطیفی درباره صادرات چای ایرانی توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ انواع چای ایرانی به وزن ۲۷ هزار و ۲۷۲ تن و به ارزش ۲۷ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۹۳۷ دلار به ۲۵ کشور دنیا صادر شد که با رشد ۶۸ و ۷۷ درصدی در وزن و ارزش همراه بوده است.

وی افزود: امارات با خرید هشت هزار و ۳۰۴ تن چای به ارزش هشت میلیون و ۷۷۴ هزار و ۹۴ دلار، ترکیه با دو هزار و ۹۰۴ تن و به ارزش سه میلیون و ۵۳۷ هزار و ۲۰ دلار، روسیه با دو هزار و ۵۹۸ تن و به ارزش سه میلیون و ۹۲ هزار و ۴۲۸ دلار، هند با دو هزار و ۵۳۸ تن و به ارزش دو میلیون و ۳۷۱ هزار و ۹۱۶ دلار و عراق با خرید دو هزار و ۱۹۵ تن به ارزش یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۷۰ دلار، پنج مقصد اول صادرات انواع چای ایرانی بودند.

سخنگوی گمرک در ادامه گفت: ترکمنستان با خرید هزار و ۳۶۰ تن به ارزش یک میلیون و ۷۸۲ هزار و ۸۵۱دلار، ازبکستان با هزار و ۸۷۲ تن به ارزش یک میلیون و ۷۰۶ هزار و ۷۹۰ دلار، تاجیکستان با هزار و ۶۰۱ تن و به ارزش یک میلیون و ۶۸۹ هزار و ۳۵۳ دلار، کنیا با هزار و ۱۹تن و به ارزش ۹۳۵ هزار و ۸۸۰ دلار، قزاقستان با ۶۴۷ تن و به ارزش ۵۹۹ هزار و ۲۱۱ دلار و افغانستان با ۴۹۶ تن و به ارزش ۴۹۶ هزار و ۴۳۱ دلار در رتبه های ۶ تا یازده مقاصد صادراتی چای ایرانی قرار دارند.

لطیفی در خصوص سایر خریداران چای ایرانی گفت: آلمان، اوکراین، لبنان، گرجستان، انگلستان، چین، هلند، کویت، فنلاند، سوئیس، کانادا، بلژیک، آذربایجان و استرالیا از دیگر کشورهای خریدار چای ایرانی در سال ۱۴۰۰ بودند.

لطیفی در خصوص واردات انواع جای در سال ۱۴۰۰ گفت: ۷۵ هزار و ۳۷۹ تن انواع چای به ارزش ۳۸۶ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۷۶۷ دلار از ۱۰ کشور در سال ۱۴۰۰ وارد شده است که هند با ۳۴ هزار و ۲۸۵ تن چای به ارزش ۱۶۸ میلیون دلار در صدر قرار دارد.

وی افزود: سریلانکا با فروش ۱۸ هزار و ۳۲۶ تن چای، به ارزش ۱۰۷ میلیون دلار، امارات با ۱۴ هزار و ۳۶۸ تن به ارزش ۷۱ میلیون و ۵۷۲ هزار دلار، ترکیه با چهار هزار و ۵۹۳ تن به ارزش ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار و کنیا با هزار و ۴۷۱ تن به ارزش پنج میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در رتبه های بعدی قرار دارند.

لطیفی در پایان گفت: کشورهای عراق، ویتنام، آلمان، چین و افغانستان هم در سال ۱۴۰۰ مبادرت به فروش چای به ایران کردند.

انتهای پیام

https://kasbnews.com/5630