انحصار میناکاری شکسته شد

کارآفرینی از محورهای اصلی و اساسی رشد و توسعه است به طوری که آن را موتور توسعه اقتصادی در هر کشور است.

تجربه کشورهای دارای رشد بالای درآمد ملی نشان دهنده آن است که مدیران این کشورها به نقش و اهمیت کارآفرینی در پیشرفت و توسعه کشور پی برده‌اند، از آنجا که بخش عظیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، لذا کارآفرینی این قشر از جامعه از اهمیت بخصوصی برخوردار است، به گونه‌ای که یکی از شاخص‌های مهم برای ارزیابی و سنجش توسعه و پیشرفت هر کشور میزان مشارکت زنان در تولید است.

آمارها نشان می‌دهد کمتر از ۱۰ درصد از کارآفرینان در ایران زن هستند، ولی همین درصد کم توانسته‌اند افتخاراتی را کسب کنند که درک این موضوع گاه در مخیله افراد جامعه نمی‌گنجد.

فارس به گفت‌وگو با یکی از این زنان پرداخته است، فردی که توانسته به تازگی از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به عنوان منتخب زنان کارآفرین کشور شود و افتخاری به افتخارهای استان مرکزی اضافه کند.

نامش راحله شهسوارانی، متولد ۱۳۵۸ از اراک است دوران تحصیلش را در رشته هنرهای تجسمی گذرانده است و در سال ۱۳۷۸ وارد عرصه صنایع دستی شده است.
وی از سال ۱۳۸۱ وارد رشته قلم زنی شده و در سال ۱۳۸۲به عنوان نفر اول رشته قلم زنی در استان مرکزی شناخته شد.

خبرگزاری فارس در گفتگو با راحله شهسوارانی، منتخب زنان کارآفرین صنایع دستی کشور به دلایل موفقیت وی در رشته میناکاری و چالش‌های پیش رو این رشته از صنایع دستی می‌پردازد.

ورود میناکاری به اراک از سال ۸۶

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه در سال ۱۳۸۴ موفق به اخذ مدرک دانشگاهی در رشته صنایع دستی شده است، گفت: بعد از اخذ مدرک دانشگاهی وارد عرصه میانکاری شدم و با پیگیری‌های که انجام دادم توانستم با مساعدت و همکاری معاون صنایع دستی کشور رشته میناکاری را در سال ۱۳۸۶ به اراک بیاورم.

شهسوارانی بیان کرد: با فعالیت‌های متعددی که در حوزه صنایع دستی داشتم، در سال ۱۳۸۷ به عنوان کارآفرین انتخاب شدم و توانستم در همان سال برای ۱۵۰ نفر وارد عرصه کار در میناکاری کرده و از سال ۸۷ تاکنون نیز ۲ هزار نفر از بانوان استان مرکزی بالاخص شهرستان اراک را در عرصه میناکاری و قلم زنی آموزش دهم.

انحصار میناکاری شکسته شد

وی با بیان اینکه اولین فردی در کشور بوده که توانسته رشته میناکاری را از انحصار استان اصفهان خارج کند، گفت: با این اقدام توانستم رشته میناکاری را در اراک توسعه دادم و با علاقه و اشتیاقی که نسبت به این رشته داشتم، توانسته‌ام تاکنون هنرجوهای برجسته در این رشته هنری تربیت کنم.

ایجاد ۳۰ کارگاه میناکاری در اراک

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۱ مربی فنی حرفه‌ای در رشته صنایع دستی بوده است، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۶ تا کنون به عنوان پیمانکار در رشته صنایع هستم و تمام افرادی که در اراک در رشته میناکاری آموزش دیدند زیر نظر بنده و همسرم این آموزش‌های تخصصی را گذرانده‌اند و هر کارگاه میناکاری که جدا شده با نظارت بنده بوده است یعنی بنده به افرادی که قصد تاسیس کارگاه میناکاری مجزا در استان داشته‌اند، کمک کرده‌ام که این روند صورت گیرد.

شهسوارانی تصریح کرد: تاکنون ۳۰ کارگاه میناکاری زیر نظر بنده و همسرم از ما مجزا و تاسیس شده‌اند یعنی قبل از اینکه جدا بشوند در کارگاه میناکاری ما فعالیت می‌کردند و هم اکنون در مجموعه کارگاه میناکاری ما بالغ بر ۲۵۰ نفر بصورت فعال و غیر حضوری در این شرایط کرونا فعالیت می‌کنند.

اولین مربی قلم زنی و میناکاری در استان عنوان کرد: یک سری رشته‌های صنایع دستی انحصارا متعلق به شهرهای خودشان بوده است، به عنوان مثال رشته میناکاری متعلق به شهر اصفهان است و طبق مصوبه این رشته مختص این شهر است در صورتی که هنرمندان زیادی از سایر شهرهای کشور می‌توانستند فعالیت کنند ولی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی که هم اکنون تبدیل به وزارتخانه شده است، این اجازه را نمی‌داد که سایر هنرمندان شهرهای دیگر به این رشته بپردازند که

خوشبختانه با پیگیری‌هایی که بنده انجام دادم این انحصار شکسته شد و باید این انحصارگرایی در رشته‌های صنایع دستی برای شهرها شکسته شود زیرا این کار باعث می‌شود آثار فاخری بیشتر در حوزه‌های مختلف صنایع دستی تولید و حتی افراد زیادی به عنوان هنرجو آموزش‌های لازم در آن رشته مورد نظر را بگذارند.

هنرجویان زود وارد عرصه تولید و فروش این محصول می‌شوند

این بانوی کارآفرین با اشاره به مشکلات پیش رو در رشته میناکاری، گفت: یکی از مشکلات این است که هنرجویان این رشته زود وارد عرصه تولید و فروش این محصول می‌شوند، در صورتی که نیاز است هنرجو سال‌ها تحت تعلیم و زیر نظر اساتید صاحب نظر در این حوزه فعالیت کند تا بتواند حداقل اثری استاندارد و قابل قبول به بازار ارائه کند، متاسفانه شاهد هستیم بسیاری از کارهای بی کیفیت میناکاری توسط هنرجوها تولید و روانه بازار می‌شود که این کار به صنعت میناکاری کشور لطمه وارد می‌کند.

شهسوارانی بیان کرد: به دلیل شرایط اقتصادی، شیوع کرونا و … قدرت خرید مردم برای آثار میناکاری پایین آمده و همین امر باعث شده که فروش میناکاری نسبت به گذشته پایین تر بیاید ولی با این حال هنوز آثار میناکاری خریدارهای خاص خود را دارد و عمدا فروش آثار چمدانی است.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/483