تولیدکنندگان بزرگ نفت

تولیدکنندگان بزرگ نفت رغبتی برای سرمایه گذاری بیشتر نشان نمی‌دهند

به گزارش کسب نیوز به نقل از بلومبرگ، بزرگ‌ترین شرکت‌های انرژی دنیا بیش‌از هر زمان دیگری درآمد دارند ولی انتظار نمی‌رود از این درآمد خود برای افزایش تولید نفت و گاز جهت مقابله با کمبود آنها در اروپا و چین در زمستان پیش رو استفاده کنند.
شرکت‌های اکسون موبیل، رویال داچ شل و شورون در این هفته اعلام کردند بیشتر سوددهی خود را صرف بازپس‌گیری سهام و پرداخت سود سهام‌داران خواهند کرد. هزینه‌های سرمایه‌ای این شرکتها در سال آینده افزایش می‌یابد ولی این هزینه‌ها طبق ساختارهایی که قبل از افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی برنامه‌ریزی‌شده بودند، مصرف خواهد شد.
این اقدامات برخلاف اتفاقی است که در اوایل دهه ۲۰۱۰ یعنی زمان افزایش قیمت انرژی افتاد. شرکت‌های بزرگ شیل آمریکا در آن زمان از ترس کمبود سوخت‌های فسیلی هزینه‌های سرمایه‌ای خود را صرف افزایش تولید کردند. البته این اتفاق به ضرر صنعت نفت بود و باعث تولید مازاد و از دست رفتن کنترل قیمت‌ها شد. بنابراین این‌بار شرکت‌های بزرگ نفتی تصمیم دارند پول نقد خود را نگه‌داشته و آن را به سهامدارانشان بپردازند. سهام‌دارانی که طی یک دهه گذشته سود چندانی دریافت نکرده‌اند و همواره نگران تغییر رویه این شرکت‌ها به سمت انرژی‌های پاک بوده اند.

تصمیم تولیدکنندگان نفت برای عدم بالا بردن هزینه برای سوخت‌های فسیلی برخلاف درخواست مصرف‌کنندگان برای عرضه بیشتر نفت است. اروپا و آسیا در حال حاضر در رقابت برای بدست آوردن گاز طبیعی هستند که قیمت آن را به بالاترین رقم رسانده‌است. در این بین، آمریکا و هند از ائتلاف اوپک پلاس خواسته‌اند نفت بیشتری تولید کند. چین از شرکت‌های انرژی داخلی درخواست کرده به هر قیمتی عرضه داخلی انرژی را تامین کنند.
برای مثال، شرکت شورون در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ خود سوددهی داشته ولی قصد دارد هزینه سرمایه ای خود را در سال آینده میلادی ۲۰ درصد پائین‌تر از سطح قبل‌از بحران کرونا نگه دارد و دراین‌بین، بازخرید سهام خود را افزایش دهد. بودجه سرمایه‌ای این شرکت در ۲۰۲۲ بین ۱۵ تا ۱۷ میلیارد دلار خواهد بود یعنی ۶۰ درصد کمتر از سطح ۲۰۱۴.
شرکت اکسون موبیل هم افزایش بازخرید سهام خود را در روز جمعه اعلام کرد. هزینه‌های بلندمدت سالانه این شرکت در سال آینده میلادی بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار خواهد بود، یعنی ۳۰ درصد کمتر از قبل از بحران کرونا. بعلاوه، شرکت اکسون ۱۵ درصد از بودجه خود را هم صرف سرمایه‌گذاری در انرژی‌های کم کربن خواهد کرد.
انتهای پیام/

https://kasbnews.com/3475

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *