پیوستن ایران به سازمان شانگهای

آثار مثبت پیوستن ایران به سازمان شانگهای

 محمد لاهوتی درباره مزایای پیوستن ایران به سازمان شانگهای تصریح کرد: آثار مثبت پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای ابعاد متعدد و گسترده اقتصادی دارد و با توجه به ظرفیت‌های فراوان کشورمان برای همکاری با اعضای این سازمان چشم‌انداز بسیار روشنی در توسعه اقتصادی کشور قابل مشاهده می‌باشد.
وی با اشاره به مولفه‌های بسیار قوی و فراوان قدرت اقتصادی اعضای سازمان شانگهای، اظهار داشت: اعضای سازمان شانگهای یک مساحت، ۴۳ درصد جمعیت و۲۵ درصد تولید ناخالص جهان را در اختیار دارند و این آمار بیانگر قدرت بسیار بالای این سازمان است.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: کشورمان با نگاه به شرق و در نظر گرفتن منافع اقتصادی، سیاسی و امنیتی به عضویت سازمانی درآمده که قدرت‌های بزرگ جهان مانند چین، روسیه و هند در آن عضویت دارند.
وی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان کشورمان برای تعامل و همکاری با اعضای سازمان شانگهای، گفت: جمهوری اسلامی ایران با منابع عظیم نفت و گاز و ظرفیت‌های فراوان صنعتی، علمی، فناوری و نیروی انسانی می‌تواند نقش مهمی در سازمان شانگهای ایفا کند و از منافع آن هم بهره‌مند شود.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: استفاده از تخفیف‌های تعرفه صادرات از جمله مزایای عضویت در سازمان شانگهای به شمار می‌آید که باید زمینه‌های لازم برای افزایش صادرات کالاها از جمله افزایش کیفیت تولید و رعایت استانداردها، فراهم شود.
همچنین ابراهیمی‌اصل؛ سفیر سابق ایران در آفریقای جنوبی درباره آثار مثبت پیوستن ایران به سازمان شانگهای تصریح کرد: نگاه دولت قبل نگاه به غرب و دادن امتیازات بیشتر و یک اشتباه استراتژیک مبنی بر پیوند زدن اقتصاد به برجام بود و موجب دوری از کشورهای همسو، همسایه و قدرتمند مانند چین، روسیه و هند شده بود.
وی افزود: با شرایط جدید و تغییر نگاه به شرق و توان داخلی، پذیرش قطعی عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای به وقوع پیوست که ناراحتی شدید آمریکا و غرب را به همراه داشته است.
سفیر سابق ایران در آفریقای جنوبی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت هسته‌ای و اقتصادی منطقه و با توان بالای دفاعی و نظامی رکن مهم سازمان شانگهای برای تامین امنیت اقتصادی و انرژی منطقه به شمار می‌آید و با این عضویت تیر خلاص به تحریم‌های آمریکا زده شد.
ابراهیمی اصل افزود: توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری، خنثی‌سازی تحریم‌ها، رفع موانع مبادلات مالی و اقتصادی و ایجاد زمینه برای استفاده از ارزهای منطقه‌ای بجای دلار را از جمله آثار مهم عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای به شمار می‌آید.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/2994