نفت ایران

روند افزایش تولید نفت ایران و حفظ جایگاه دراوپک

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه می ۲۰۲۱ برابر با خرداد ماه ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۴۵۵ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۴۲ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، ایران در ماه آوریل برابر با اردیبهشت ۱۴۰۰ روزانه دو میلیون و ۴۱۳ هزار بشکه نفت تولید کرده است که این رقم در ماه پیش از آن یعنی مارس ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) ۲ میلیون و ۳۲۸ هزار بشکه در روز بوده است.

ایران در ماه آوریل یا اردیبهشت ماه 1400 جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت اوپک را پس و از کویت پیشی گرفت و این جایگاه را در ماه بعد یعنی خرداد ماه حفظ کرد.

در حال حاضر، کشورهای عربستان با تولید ۸ میلیون و ۴۶۶ هزار بشکه در روز، عراق با تولید ۳ میلیون و ۹۶۷ هزار بشکه در روز و امارات با ۲ میلیون و ۶۴۰ هزار بشکه در روز، سه کشور بزرگ تولیدکننده نفت اوپک به شمار می روند.

ایران، پیش از تحریم های آمریکا از سال ۲۰۱۸، سومین بزرگ ترین تولیدکننده نفت اوپک پس از عربستان و عراق بود.

ایران به طور متوسط در سال۲۰۲۰ روزانه یک میلیون و ۹۸۷ هزار بشکه، در سال ۲۰۱۹ روزانه ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار بشکه، در سال ۲۰۱۸ روزانه ۳ میلیون و ۵۵۳ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۷ روزانه ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

ایران سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ روزانه ۲ میلیون و ۲۰۶ هزار بشکه نفت تولید داشته است.

میزان تولید نفت ایران در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ روزانه ۲ میلیون و یک بشکه، در سه ماه سوم روزانه یک میلیون و ۹۴۸ هزار، در سه ماهه دوم، روزانه یک میلیون و ۹۴۹ هزار و در سه ماهه نخست، روزانه ۲ میلیون و ۵۹ هزار بشکه نفت برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، تولید نفت ۱۳ کشور عضو این سازمان در ماه می ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) ۲۵ میلیون و ۴۶۳ هزار بشکه در روز عنوان شده است که افزایش روزانه ۳۹۰ هزار بشکه‌‌ای نسبت به ماه آوریل را نشان می‌دهد. اوپک در ماه آوریل روزانه ۲۵ میلیون و ۷۳ هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

عربستان نیز در ماه می روزانه ۳۴۵ هزار بشکه نفت بیشتر تولید کرده و میزان تولیدش به ۸ میلیون و ۴۶۶ هزار بشکه رسانده است. میزان تولید این کشور در ماه آوریل ۸ میلیون و ۱۲۱ هزار بشکه در روز بود.

کشورهای آنگولا، کنگو، گینه، گابن و نیجریه کاهش و باقی کشورها افزایش تولید داشتند. بیشترین کاهش برای نیجریه با ۷۲ هزار بشکه در روز و بیشترین افزایش مربوط به عربستان با ۳۴۵ هزار بشکه در روز بوده است.

ایران، لیبی و نیجریه از توافق کاهش تولید معاف هستند.

بر اساس گزارش رسانه های غربی، علی رغم تحریم ها، ایران نه تنها میزان تولید نفت خود را افزایش داده است بلکه رقم صادرات این کشور نیز شاهد رشد قابل توجهی بوده است.

متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه می ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) با ۳ دلار و ۷۲ سنت افزایش نسبت به ماه پیش از آن به ۷۷.۷۲ دلار رسید.

نفت ایران در ماه آوریل (اردیبهشت ۱۴۰۰) ۶۳ دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

سبد نفتی ایران تا این زمان از سال جاری میلادی به طور متوسط ۶۱.۹۴ دلار در هر بشکه فروخته شده است. این درحالی است که متوسط سبد نفتی ایران در مدت مشابه سال گذشته ۳۷.۹۸ دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۰ برابر ۴۰.۷۷ دلار در هر بشکه، در سال ۲۰۱۹ برابر با ۶۱.۸۵ دلار در هر بشکه برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، این رقم طی سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ به ترتیب ۶۷.۹۷ دلار و ۴۹.۶۰ دلار به ازای هر بشکه عنوان شده است.

قیمت نفت ایران در ماه فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۸) نزدیک به ۱۰ دلار کاهش یافته بود. فوریه، ماهی بود که بیشتر جهان پس از چین، درگیر شیوع ویروس کووید 19 شده بود.

بر اساس گزارش ماهانه اوپک، تمامی انواع نفت کشورهای اوپک در این ماه افزایش قیمت داشتند که بیشترین افزایش به نفت گیراسول آنگولا با ۴ دلار و ۳۹ سنت تعلق دارد.

کمترین افزایش قیمت نیز به نفت مِرِی ونزوئلا با ۲ دلار و ۹۷ سنت اختصاص یافته است.

متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در ماه می با ۳ دلار و ۶۷ سنت افزایش نسبت به ماه قبل از آن به ۶۶.۹۱ دلار در هر بشکه رسیده است. این رقم برای سبد نفتی اوپک در ماه آوریل ۶۳.۲۴ دلار در هر بشکه بوده است.

نفت عربستان نیز با ۳ دلار و ۶۳ سنت افزایش ۶۷.۷۲ دلار در هر بشکه فروخته شد.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز در این ماه به طور متوسط ۶۸.۵۱ دلار به فروش رفته است که  4 دلار و ۵ سنت نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافته و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۳ دلار و ۵۲ سنت افزایش  65.23 دلار معامله شده است.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/1805

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *