کاهش ۴۰ تا ۹۰ درصدی گردشگران سلامت در پی اغتشاشات اخیر

رئیس‌جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران گفت: آمار ورودی گردشگران سلامت از عراق با توجه به اغتشاشات اخیر حدود ۴۰ درصد، از کشورهای اروپایی نزدیک به ۹۰ درصد و از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بالغ بر ۷۰ درصد کاهش یافته است.

حسین نیکونام با اشاره به رشد ۲۰۰ درصدی ورودی گردشگران سلامت به کشور از اردیبهشت سال جاری اظهار کرد: بازار گردشگری سلامت بسیار حساس، ظریف و شکننده است. وی ادامه داد: متاسفانه شاهد کاهش قابل توجه تعداد گردشگران ورودی سلامت در جریان اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر از تمامی مبادی و کشورهای دیگر از جمله عراق افغانستان و اروپا بودیم.

نیکونام با بیان اینکه عمده بیمارانی که در قالب گردشگر سلامت برای دریافت خدمات درمانی و پزشکی وارد ایران می‌شوند از کشور عراق هستند، تصریح کرد: هر چند حسب آمار موجود تعداد ۵۰ درصد از کل گردشگران سلامت ورودی به کشور، عراقی هستند اما در مجموع بالغ بر ۷۰ درصد از بیمارانی که به طور مشخص برای دریافت خدمات سرپایی و بستری به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند از این کشور هستند.

رئیس‌جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران با اشاره به شروع روند نزولی و رکود صنعت گردشگری سلامت در ایران با توجه به اتفاقات و اغتشاشات حادث شده در طول سه سال گذشته، خاطرنشان کرد: مهر ماه سال ۹۸ همزمان با شروع اغتشاشات و آشوب‌ها در عراق به صورت نسبی بخش قابل توجهی از بازار گردشگری سلامت را از دست دادیم و سپس بعد از فروکش کردن اغتشاشات در عراق و مصادف با آشوب‌ها و اغتشاشات بنزین در آبان ۹۸ و بعد از آن شهادت سردار سلیمانی، بازار گردشگری سلامت با رکورد جدی مواجه شد.

این فعال بخش گردشگری سلامت کشورمان توضیح داد: در نهایت در بهمن ۹۸ و همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا و به تبع آن بسته شدن مرزها بر روی تمام گردشگران خارجی از جمله گردشگران سلامت، آمار ورودی بیماران نیز در نیمه دوم سال ۹۸ تقریباً نزدیک به صفر شد.

مطابق گفته‌های نیکونام، خوشبختانه با انجام واکسیناسیون عمومی و ایجاد ایمنی جمعی و در نهایت با بازگشایی مرزها بر روی گردشگران سلامت، در فروردین ماه سال جاری شاهد روند صعودی این صنعت در کشور بودیم که در اردیبهشت ماه نیز با افزایش ۲۰۰ درصدی از سطح ورودی گردشگران نسبت به بازه زمانی همه‌گیری کرونا شاهد رونق نسبی و مطلوبی در این زمینه بودیم. وی متذکر شد: صنعت گردشگری خصوصاً گردشگری سلامت یک بازار لطیف و ظریف است که کوچکترین تنش و بحرانی چه در بازار هدف و چه در بازار داخلی می‌تواند تأثیر مخربی بر فرآیند این صنعت داشته باشد.

رئیس‌جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران تصریح کرد: هرچند که بعد از فروکش کردن بلندای موج کرونا شاهد رشد ۲۰۰ درصدی این حوزه از اردیبهشت سال جاری در کشور بودیم اما متأسفانه اغتشاشات و آشوب‌های اخیر نیز به صورت مستقیم بر روند صعودی آن تأثیر سو و منفی محسوسی برجای گذاشت و مجدداً شاهد سیر نزولی از ورودی گردشگران سلامت به ایران هستیم.

این فعال گردشگری سلامت با بیان اینکه کشورهایی مانند عراق و افغانستان که بخش قابل توجهی از بازار هدف گردشگری سلامت ایران را تشکیل می‌دهند، خود بعضاً میدان آشوب و بحران‌های این چنینی هستند، اظهار کرد: آمار ورودی بیماران از این دو کشور با توجه به اتفاقات اخیر نیز بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

نیکونام در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع در حالی است که تعداد بیماران ورودی از کشورهای اروپایی متأثر از اغشاشات ایران با کاهش نزدیک‌ به ۹۰ درصد و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز افتی نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصدی را به همراه داشته است.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/6532

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *