هشدار دو نهاد بین‌المللی برای احتمال رکود اقتصادی جهان

براساس اعلام رؤسای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول که روز دوشنبه در نشست مجازی صحبت می‌کردند، اعلام کردند:‌اقتصاد جهان احتمالا سال آینده به سمت رکود برود. آنها دلیل رکود جهانی را افزایش مکرر نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی جهان اعلام کردند، بانک‌های جهان، افزایش نرخ تورم را به عنوان ابزاری برای مقابله با رشد تورم می‌دانند.

مالپاس اعلام کرد: خطر جدی برای ورود اقتصاد جهان به رکود در سال آینده وجود دارد. وی همچنین اعلام کرد که کاهش رشد اقتصادی در اقتصادهای پیشرفته و تضعیف ارزش پول در بسیاری از کشورهای در حال توسعه نشانه‌ای از وخیم شدن اوضاع اقتصادی جهان است.

رئیس بانک جهانی همچنین اضافه کرد: تلاش‌ها برای مقابله با بحران در پی مشکلات گسترده‌ای که در جهان هست ادامه دارد.

رئیس صندوق بین‌المللی پول هم تأکید کرد که خطر رکود جهانی رو به افزایش است و کشورهایی که حساب مشترک آنها یک‌سوم تولید ناخالص داخلی آنها است، در خطر بیشتر ورود به رکود هستند و این کشورها احتمالاً رشد منفی را در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ و نیز سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ تجربه می کنند.

براساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، میزان آسیبی که جهان از کاهش رشد اقتصادی می‌بیند، ۴ تریلیون دلار تا سال ۲۰۲۶ خواهد بود که معادل تولید ناخالص داخلی آلمان، است.

رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که سیاستمداران نمی‌توانند مانع از افزایش تورم بدون در نظرگرفتن اقدامات پیشگیرانه مربوط به آن باشند. براساس این گزارش، بسیاری از بانک‌های مرکزی، کاهش نرخ بهره را در سال جاری به عنوان ابزاری برای مقابله با تورمی که از افزایش هزینه‌های انرژی حادث شده در پیش گرفته‌اند.

بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را به رقم بی‌سابقه ۷۵ واحد در ماه گذشته افزایش داد. پیش از این ۵۰ واحد در ماه جولای افزایش داده بود که تقریبا در یک دهه اخیر بی‌سابقه است. همچنین فدرال رزرو آمریکا چندین بار نرخ بهره را افزایش داد. بانک انگلیس هم اعلام کرد که بیشترین نرخ بهره در بیست ساله گذشته را اعمال کرده است.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/6440

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *