تورم ترکیه به بیشترین میزان طی ۲۴ سال گذشته رسید

آمار رسمی روز دوشنبه نشان می‌دهد که تورم سالیانه ترکیه با رسیدن به بیش از ۸۳ درصد در ماه سپتامبر، به میزان بی سابقه‌ای در ۲۴ سال گذشته رسیده که با این روند به رکورد سال ۱۹۹۸ خواهد رسید.

موسسه آمار ترکیه امروز دوشنبه با درج عدد ۸۳.۴۵ ذیل شاخص قیمت مصرف کننده از افزایش تورم بی سابقه در ربع قرن گذشته خبر داد.

رویترز در گزارشی با مقایسه پیش بینی ۳.۸ درصدی خود از تورم ماه به ماه در ترکیه، رقم فعلی افزایش قیمت مصرف کننده را ۳.۰۸ درصد عنوان کرد. این درحالی است که پیش بینی از تورم سالیانه در ترکیه نیز ۸۴.۶۳ درصد بود.

تورم در ترکیه از زمانی آغاز شد که پاییز سال گذشته لیر ترکیه به دنبال کاهش تدریجی نرخ بهره بانکی از سوی بانک مرکزی این کشور ارزش خود را به شدت از دست داد.

نرخ فعلی تورم سالیانه بالاترین میزان از ژوئیه ۱۹۹۸ بود زمانیکه این رقم بر روی ۸۵.۳ درصد بود. تورم در ماه سپتامبر منجر به افزایش ۱۱۸ درصدی قیمت‌های حمل و نقل و صعود ۹۳.۰۵ درصدی قیمت‌های غذا و نوشیدنی‌های بدون الکل نسبت به سال گذشته شده است.

همزمان با انتشار این آمار از سوی موسسه آمار ترکیه، ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار به رقم ۱۸.۵۶ رسید.

بانک مرکزی ترکیه در ادامه اجرای سیاست پولی خود که در پاییز گذشته آغاز شد، بار دیگر نرخ بهره بانکی را در دو ماه گذشته به ۱۲ درصد کاهش داد.

انتهای خبر/

https://kasbnews.com/6419

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *