تولید سیگار

سوال از وزیر صمت درباره فعالیت شرکت‌های خارجی چند ملیتی تولید سیگار

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از پرداخت نکردن مالیات از سوی شرکت های آمریکایی -انگلیسی و ژاپنی تولید کننده سیگار در داخل کشور گفت: از وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد فعالیت این شرکت‌ها و تصاحب بیش از ۷۵درصد سهم بازار فروش کشور سوال می‌کنم.

علیرضا پاک فطرت نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تولید و فروش سیگار در داخل کشور از سوی ۲ شرکت خارجی چند ملیتی JTI و  BAT با ماهیت انگلیسی- آمریکایی و ژاپنی گفت:  اینکه ۲ شرک مذکور بازار فروش سیگار ایران را قبضه کرده و ۷۵ درصد این بازار را در اختیار دارند، تاسف برانگیز، خلاف مصالح و منافع ملی کشور است.

وی افزود: باورمان نمی شود کارخانه‌های تولید سیگار خارجی در داخل کشور به رغم درآمد و سود سرشار هیچ مالیاتی پرداخت نکنند و پرداخت نکردن مالیات از سوی شرکت های چند ملیتی تولید سیگار به نفع کشور نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه جنایات آمریکا و انگلیس علیه ملت ایران بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: اینکه در شرایط تحریم شرکت های خارجی از ایران رفتند اما این شرکت ها تولید سیگار ماندند و تولید می کنند، جای سوال دارد.

وی با بیان اینکه تولید سیگار به تجهیزات پیشرفته نیاز ندارد، تاکید کرد: وقتی ما خودمان توان تولید در داخل داریم چرا باید شرکت های خارجی چند ملیتی با تولید، منافع ما را از کشور خارج کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اگر این شرکت های خارجی چند ملیتی دل شان برای تولید در داخل می سوزد چرا در شرایط تحریم بسیاری از آن ها ایران را ترک کردند.

پاک فطرت با تاکید بر اینکه باید جلو واردات سیگار و توتون و تنباکو به داخل کشور گرفته شود، افزود: مجلس سال گذشته در هنگام تصویب لایحه بودجه به دنبال تصویب قانون برای اخذ مالیات از تولید کنندگان سیگار به خصوص شرکت‌های خارجی بود اما متاسفانه برخی مانع این کار شدند.

 وی با بیان اینکه باید از شرکت دخانیات ایران حمایت لازم صورت گیرد تا ضمن افزایش تولید، به صادرات نیز بپردازد، گفت: اینجانب تصمیم دارم از وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص فعالیت شرکت های خارجی چند ملیتی به خصوص آمریکایی- انگلیسی در داخل ایران و تصاحب بیش از ۷۵درصد سهم بازار فروش کشور سوال کنم.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/6159

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *