سید جواد ساداتی‌نژاد

بخش خصوصی هم می‌تواند گندم وارد کند

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی دیروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران، بیان داشت: حذف ارز ترجیحی فقط خواست دولت نبود، بلکه اتحادیه‌ها و تشکل‌ها و حتی صنف و صنعت درخواست حذف ارز ترجیحی را داشتند، بنابراین این اقدام تنها با تصمیم دولت نبود.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد یکسان‌سازی نرخ گندم، گفت: اصلاح قیمت فروش گندم باید مورد بررسی قرار گیرد، طرحی در دست پیگیری است که با تصویب نهایی آن، مشکلات صنف و صنعت حل می‌شود، بنابراین باید طی هفته آینده گفت‌وگو در این زمینه صورت بگیرد و موضوع کارشناسی شود.

وی در مورد رسیدن قیمت گندم به ۹۰ درصد فوب جهانی بیان داشت: جلساتی تا هفته آینده برگزار خواهد شد تا به یک جمع بندی برسیم.

ساداتی نژاد در ادامه اظهار کرد: کشت قراردادی گندم از امسال انجام می‌شود و نیازمند کمک بخش خصوصی بوده و حتی حاضر به واگذاری هستیم.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در وزارت جهاد کشاورزی هیچ علاقه‌ای وجود ندارد که گندم صنف و صنعت توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد شود، گفت: بحث ما از روز اول این بود که صنف و صنعت گندم خود را تهیه کند.

وی افزود: باید در ایران گندم تولید شود و حتما باید از شرایط موجود در تولید نیز بالاتر رویم، لذا ما ابزارهای حمایتی مختلف از جمله قیمت و یارانه کشت داریم و انواع مختلف سیاست را ممکن است در گندم به کار گیریم.

ساداتی نژاد بیان داشت: بنابراین درخواست ما این است که صنف و صنعت گندم را خودش بیاورد و دومین درخواست ما این است که حتی گندم خبازی‌ها را که برای ذخایر بیاوریم آن را هم صنف و صنعت و بخش خصوصی بیاورد.

وی گفت: ما اصلا به دنبال رقابت با بخش خصوصی نیستیم، اگر یک تفاهم سازنده صورت گیرد، حتی ما برای تامین ذخایر حاضر هستیم آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم .

ساداتی نژاد اظهار داشت: مصوبه‌ای موجود است که بر اساس آن بخش خصوصی نیز می‌تواند گندم وارد کند، اما در مورد آرد گفته فقط در صورت ورود موقت امکان واردات وجود دارد.

وی به قیمت خرید تضمینی گندم اشاره کرد و گفت: اولین بار است که قیمت‌گذاری به صورت تعاملی انجام شده است و در این شورای قیمت‌گذاری ۹ نفر حضور دارند که ۳ نفر از دولت، ۳ نفر از بخش خصوصی و ۳ نفر کشاورز حضور دارند که قیمت را تعیین می‌کنند، بنابراین ما به دنبال رقابت با بخش خصوصی نیستیم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: حتما برای ما و شخص من خوشحال کننده است که شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام را منحل کنیم و بنابراین اصلا به دنبال گرفتن بخش خصوصی نیستیم، البته ممکن است یک جاهایی مجبور باشیم، کارهایی را انجام دهیم، اما اگر اطمینان حاصل کنیم بخش خصوصی در ذخایر و سایر بخش‌ها قدرتمند و با صداقت عمل می‌کند، حتما من اولین مدافع شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام هستم.

وی افزود: البته یک سری انتظارات و یک سری ضعف‌ها هست به عنوان مثال چرا باید در شب عید قیمت کالاها افزایش یابد و این در حالی است که در تمام دنیا قیمت کالاها در شب عید کاهش می‌یابد. در شب عید ما بهشت سوداگران است و ۱۸۰ درجه قیمت کالاها تغییر می‌کند.

ساداتی نژاد اظهار داشت: ماه رمضان مشکل خرما وجود دارد و واقعا این مسائل عجیب است. باید یک بار با هم توافق کنیم و این وضعیت را تغییر داد و با بخش خصوصی و صنعت صحبت شود تا شرایط فراهم شود که قیمت‌ها در ایام خاص مثل شب عید کاهش یابد.

وی افزود: به عنوان مثال در کشوری مانند آمریکا در شب عید قیمت بوقلمون به قیمت پفک می‌رسد، آیا قیمت بوقلمون معادل قیمت پفک است، خیر، اما، صنعت و تولید کننده تصمیم می‌گیرد که در یک هفته عید قیمت‌ها را کاهش دهد تا همه از کالاهای مختلف استفاده کنند و لذا باید بر سر این مسائل با هم توافق کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: ما هیچ وقت علاقمند به راه‌اندازی تعزیرات در شب عید و ماه رمضان نیستیم، اما اگر توافق صورت گیرد و قیمت‌ها کاهش یابد چنین اتفاقاتی نمی‌افتد.

وی با اشاره به حذف ارز ترجیحی بیان داشت: اگرچه بعد از حذف ارز ترجیحی پیش‌بینی می‌شد که در شیر مازاد داشته باشیم، اما بخش خصوصی غیرتمندانه اجازه نداد و تمام تولیدات را خریداری کرد و لذا انصافا بخش خصوصی در مردمی‌سازی یارانه‌ها همکاری کامل با دولت داشته‌اند.

ساداتی‌نژاد اظهار داشت: ما کماکان هر جا لازم باشد، به خرید تضمینی ادامه می‌دهیم و مجوز ستاد تنظیم بازار را گرفته‌ایم و در مورد گوشت و طیور این کار را در صورت لزوم انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/6155