ماشین برداشت چای

ساخت ماشین برداشت چای و نشاکار برنج

کامبیز عباسی با اعلام این مطلب به خبرنگار افزود: در راستای دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی و ارتقای سطح فناوری در حوزه مکانیزاسیون برای نخستین بار کمباین برداشت چای با استفاده از دانش بومی و تکنولوژی‌های داخلی ساخته شده و هم اکنون روی خط تولید قرار گرفته است.

وی درباره ویژگی‌های کمباین برداشت چای اظهار داشت: این کمباین تولید داخل دارای قدرت ۷۴ اسب بخار است می‌تواند روزانه دو هکتار برداشت چای را از باغات انجام دهد.

عباسی با بیان این که کمباین چای تولید را برای کشاورزان اقتصادی می‌کند، تصریح کرد: با بکارگیری این ماشین برداشت به طور میانگین ۶۰ درصد هزینه تولید در هر هکتار کاهش می‌یابد. کمباین چای ساخت داخل دو منظوره است و با هرس بوته‌های چای می‌تواند به احیای باغات چای کمک کند.

عباسی بالا بردن هزینه‌های کارگری، عدم یکنواختی عملیات برداشت و پایین بودن کیفیت برداشت را از مشکلات برداشت سنتی چای در کشور عنوان کرد و اذعان داشت: استفاده از ماشین برداشت چای، مشکلات چایکاران را کاهش می‌دهد و کیفیت تولید را افزایش می‌دهد.

وی در همین حال گفت: ظرف پنچ ماهه اخیر در حوزه دانش‌بنیان علاوه بر ساخت کمباین برداشت چای، در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه راهکارهای دستیابی به علوفه مورد نیاز دام، برای نخستین بار دستگاه برداشت محصولات علوفه‌ای قصیل جو، سورگوم و تریتیکاله به صورت نمونه ساخته شده است و به زودی روی خط تولید انبوه می‌رود.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به این که در حوزه دانش بنیان برای نخستین بار یک نمونه دستگاه نشاکار برنج نیز با قیمت مناسب در کشور تولید شده است، تصریح کرد: یک نشاکار حدود ۲۵ روز فرصت انجام عملیات نشاکاری دارد و این نشاکار قابلیت کشت روزانه یک تا ۱.۲ هکتار کاشت نشا برنج را دارد.

وی به ساخت کمباین برنج نیز اشاره و اظهار کرد: اواخر سال گذشته و ابتدای امسال بحث ساخت کمباین برنج را نیز داشتیم و امسال یک شرکت، ساخت این کمباین را انجام داد و اکنون روی خط تولید انبوه قرار گرفته است.

عباسی تاکید کرد: رویکرد امسال مرکز توسعه مکانیزاسیون در سال جاری، دانش‌بنیان کردن محصولات و توجه به فناوری‌های نوین و توجه به نقاط کمتر توسعه یافته است.

وی بیان داشت: ما برای ماشین‌های دانش‌بنیان در سال جاری فراخوان داده‌ایم و اولویت‌ها را در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی اعلام کرده‌ایم. ما از ساخت ماشین‌ها و محصولات دانش‌بنیان توسط شرکت‌های داخلی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/6071

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *