تولید دانش بنیان در بخش کشاورزی

تصویب آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان در بخش کشاورزی

به گزارش کسب نیوز به نقل از صدا وسیما به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در بخش کشاورزی و منابع طبیعی را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ۱- وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، به گونه ای برنامه ریزی نماید تا در پایان سال ۱۴۰۱، حداقل بیست درصد (۲۰٪) از تعداد کل شرکتهای دانش بنیان و فناور و ده درصد ( ۱۰ درصد )فروش آنها از طریق شرکتهای دانش بنیان و فناور کشاورزی و منابع طبیعی محقق گردد.
ماده ۲- وزارت جهادکشاورزی مکلف است از طریق شرکتهای دانش بنیان در چهارچوب قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی – مصوب ۱۳۸۹- از محل اعتبارات مصوب با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت از طریق بانک های عامل از شرکت های دانش بنیان که با استفاده از فناوری و نهاده های فناورانه کشاورزی، موجبات کاهش هزینه تولید محصولات کشاورزی و ارتقای بهره وری را فراهم می آورند،

ماده ۳- وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، ساختار و وظایف سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) را با رویکرد دانش بنیان و فناور کردن بخش کشاورزی و منابع طبیعی و با رعایت مفهوم پارک علم و فناوری برای طی تشریفات قانونی تصویب در شورای عالی اداری به سازمان امور اداری و استخدامی کشور ارایه نماید.

ماده ۴- سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در راستای پاسخگویی به اولویت های بخش کشاورزی مکلف است ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،مشارکت اعضای هیئت علمی را در دانش بنیان کردن تولید تقویت نماید.

ماده ۵- وزارت جهاد کشاورزی موظف است با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای توسعه زیستبوم فناوری بخش کشاورزی، منابع طبیعی و غذا، پارکهای علم و فناوری و مزارع و دهکده های نوآوری را با تکیه بر زیرساخت های موجود در بخش های مختلف از جمله سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با همکاری شرکت های دانش بنیان تأمین و راه اندازی نموده و مورد حمایت قرار دهد.

ماده ۶- وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق شرکتهای دانش بنیان و کسب و کارهای دیجیتال هوشمند خدمات کشاورزی با بکارگیری فناوری های نوظهور نظیر تحلیل کلان داده ها، اینترنت اشیا اتاق وضعیت پردازش تصویری اطلاعات کشاورزی و تحلیل داده های اقتصادی کشاورزی و هوش مصنوعی اقدام نماید.

ماده ۷- وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با کمک سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، از طریق عملیاتی سازی سهم بری دانش از تولید کشاورزی (س دات) بسترهای نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی و در نتیجه ارتقای بهره وری کشاورزی را با اولویت مزارع کوچک مقیاس عملیاتی کند.

ماده ۸- وزارت جهاد کشاورزی مجاز است در چهارچوب قوانین و مقررات به کسب و کارهای کشاورزی که با استفاده از فناوری و نهاده های فناورانه کشاورزی، موجبات ارزان سازی تولید محصولات کشاورزی اساسی را از طریق ارتقای بهره وری فراهم می آورند.

ماده ۹- وزارت جهاد کشاورزی مکلف است برنامه کلان مدیریت تلفیقی آفات و بیماری های گیاهی و مدیریت تغذیه تلفیقی را با هدف اجرا در پنجاه درصد (۵۰) اراضی زراعی و باغی کشور طی سه سال اجرایی نماید.

ماده ۱۰- وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، طرح نمونه (پایلوت) تکمیل زنجیره ارزش نان را با بکارگیری فناوری های نوین و ارتقای بهره وری کاهش ضایعات و افزایش کیفیت و غنی سازی را در یکی از شهرهای منتخب کشور برنامه ریزی و اجرا نماید.

ماده ۱۱- وزارت جهاد کشاورزی مکلف است در طول یک دوره چهار ماهه سیاست های لازم جهت حمایت از برنامه کشت متناسب با نیاز کشور و شرایط اقلیم هر منطقه با تأکید بر تنوع بخشی دانه های روغنی و ترویج کشتهای جدید تدوین و با بهره گیری از ظرفیت قانون به مرحله اجرا درآورد.

ماده ۱۲- وزارت جهاد کشاورزی مجاز است در راستای جهاد خودکفایی کالاهای اساسی و نهاده های دام و طیور و با رعایت قوانین و مقررات و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور و عدم اختلال در آن و نیز رعایت اصل برابری و عدم تبعیض در طول یک دوره چهارساله به واردکنندگان به ازای هر پنج هکتار انعقاد قرارداد تولید داخلی این گونه کالاها و نهاده ها، معادل تولید دو و نیم هکتار مجوز واردات صادر نماید.

ماده ۱۳- در راستای حمایت از تولید کالاهای اساسی کشاورزی و به منظور افزایش ضریب نفوذ بیمه و کاهش خطر (ریسک) تولید، صندوق بیمه کشاورزی موظف است تخفیف ویژه ای را بر اساس اساسنامه صندوق مزبور برای سهم کشاورز از حق بیمه در نظر بگیرد

ماده ۱۴- به منظور حمایت از کشاورزی قراردادی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است سازو کار لازم برای پذیرش اسناد مربوط به کشاورزی قراردادی توسط مجریان بخش خصوصی تعاونی و تولیدکنندگان نهاده های کالاها و فرآورده های کشاورزی را به عنوان وثیقه و ضمانت پرداخت تسهیلات توسط شبکه بانکی کشور را تدوین و به بانکها و مؤسسات اعتباری ابلاغ نماید.

ماده ۱۶- وزارت جهاد کشاورزی موظف است در چهارچوب قوانین و آیین نامه های ذیربطه دستورالعمل واردات بذر را به نحوی تنظیم نماید که ارقام وارداتی به ارقام دورگه (هیبرید) محدود شده و همچنین مدت زمان ماندگاری ارقام وارداتی دورگه (هیبرید) در فهرست ملی ارقام گیاهی ایران نیز حسب نوع محصول، محدود و مشروط به تولید آن در داخل گردد.

ماده ۱۷- به منظور افزایش کارایی محیطهای تحقیقاتی دولتی و حذف رقابت با بخش خصوصی و حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در احیا و تجاری سازی نهاده های فناورانه به ویژه واکسن های دام، طیور و آبزیان، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است زمینه مشارکت حداکثری بخش خصوصی را فراهم نماید.

ماده ۱۸-به منظور تحقق ارتقای بهره وری هدف گزاری شده در این ایین نامه کار گروه بهره وری وزرات جهاد کشاورزی مکلف است شاخص های بهروری متناسب را تا پیایان اردیبهشت ۱۴۰۱ به سازمانه بهره وری ملی ایران ارائه و به تایید سازمان مذکور برساند.

ماده ۱۹-شازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است بودجه لازم برای عملیاتی سازی این ایین نامه را در چارچوب قانون بودجه کشور تامین و در اختیاروزرات کشاورزی قرار دهد .

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/5537

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *