آمازون

آمازون بدون بزوس چه خواهد شد؟

وقتی صحبت از احوالات فضانوردان در آخرین دقایق قبل از سفر به میان می‌ آید، یک سوال ذهن مسافران را به خود درگیر می‌ کند و آن این است که اگر برنگشتیم چه چیزی در انتظارمان خواهد بود؟

سنتی رایج در میان فضانوردان به ویژه فضانوردان ایالات متحده وجود دارد و آن، نوشتن نامه برای عزیزان است تا در صورتی که سفر فضایی ناموفقی داشتند، به فرد مورد نظر تحویل داده شود. وب‌سایت بلومبرگ بیزینس در یادداشتی، نگاهی به یکی از این نامه‌ها داشته است که دنیای وال‌استریت را به‌شدت تحت تاثیر قرار داد.

تابستان گذشته جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون که به سنت‌ها و آیین‌ها احترام می‌گذارد، در آستانه سفر تاریخی‌اش با موشک بلو اوریجین Blue Origin، در قالب نامه‌ای با شریکش لورن سانچز، خداحافظی صمیمانه‌ای کرد.

اما در صبح روز پرتاب، بزوس نتوانست مقاومت کند و نامه در یک حرکت عاشقانه به سانچز رسید و وضعیت روحی و احساسی دومین فرد ثروتمند جهان برملا شد. اکنون به نظر می‌رسد بزوس در سال‌های اخیر، بیشتر وقت خود را صرف زندگی مجلل خود با سانچز، شرکت فضایی خصوصی‌اش و خیریه ۱۰ میلیارد دلاری خود در زمینه آب‌وهوا کرده است و به طرز شگفت‌آوری مدت زمان کمی را صرف غول ۴/ ۱ تریلیون دلاری تجارت الکترونیک و بازوی یارانش ابری آن می‌کند.

جف بزوس برای مدت ۲۷ سال آمازون و کسب و کارهای مرتبط با آن را اداره می‌کرد. او در کنفرانس مطبوعاتی و پس از بازگشت سالم به زمین، گفت: «من زمان خودم را بین Blue Origin و صندوق سرمایه‌گذاری Bezos تقسیم خواهم کرد؛ البته که یک چیز سوم و چهارم هم وجود دارد، اما من هنوز نمی‌دانم آنها چیستند. من برای انجام چندین کار، خوب نیستم.»

تغییر شخصیت بزوس

روشن است که تحول شخصی و حرفه‌ای بزوس شتاب چشمگیری گرفته است. او که در دو دهه پیش در وال‌استریت، وسواسش را به جزئیات غول تجارت الکترونیکی‌اش، تا حد زیادی از دید عموم دور نگه می‌داشت، حالا تبدیل به یکی از مهره‌های اصلی رسانه‌های زرد شده و از به اشتراک گذاشتن عکس‌هایش در اینستاگرام، خوشحال است.

با این حال، به نظر ‌می‌رسد این تغییرات چشمگیر در جف بزوس پس از تثبیت سلطه آمازون بر صنعت خرده‌فروشی آنلاین، شتاب بیشتری گرفته است. این شرکت محصولات انقلابی کیندل و الکسا را عرضه کرده و رشد سرسام‌آوری را در بخش‌هایی مانند مارکت پلیس و لجستیک شاهد بوده است.

همچنین موفقیت بی‌نظیر بزوس، جایگاه نمادین او را در دنیای تجارت افزایش داد و ثروت شخصی‌اش را به حدود ۱۶۰ میلیارد دلار افزایش داد.

بزوس که در روزهای اولیه آمازون بر ارزش‌هایی مانند فروتنی و صرفه‌جویی تاکید داشت و آنها را در اصول رهبری شرکت تثبیت کرده بود، اکنون بنا بر شاخص‌های بلومبرگ، در حال تغییر ارزش‌های خود است. این روزها او مدت زمان زیادی را صرف ساختن یک قایق تفریحی ۵۰۰ میلیون دلاری کرده که ممکن است برای رسیدن آن به دریای آزاد، نیاز به تخریب یک پل تاریخی هلند باشد.

این نوع خوش‌گذرانی در نقطه مقابل با اهداف کمپین بشردوستانه همسر سابقش، مک‌کنزی اسکات است. بزوس پس از سال‌ها تحسین، اکنون مورد تمسخر قرار می‌گیرد. مجریان برنامه Late-night show نه تنها به وضوح به تمسخر موشک نیو شپرد می‌پردازند، بلکه به چیزهایی مانند پیراهن ابریشمی، شلوار سفید و عینک آفتابی قلبی شکل بزوس در شب سال نو اشاره می‌کنند که او در عکسی که سانچز در اینستاگرام منتشر کرد، به تن داشت. برخی از همکاران سابق بزوس گمان ‌می‌کنند به همین خاطر است که او به‌طور علنی از آمازون فاصله گرفته است.

آمازون در دستان یک نیویورکی متعصب

حالا سرنوشت آمازون در دستان معاون سابق بزوس، یعنی اندی جیسی، ورزشکار متعصب نیویورکی است که در روزهای اولیه به عنوان مشاور فنی در کنار بزوس شاگردی می‌کرد.

جیسی به مدت ۱۵ سال سرویس‌های ابری آمازون (AWS) را مدیریت می‌کرد و اکنون به ‌عنوان مدیر اجرایی کل شرکت با مجموعه‌ای از چالش‌های بزرگ از جمله بازار کار رقابتی و به دنبال آن استخدام کارگران بیشتر برای انبار، نارضایتی روزافزون کارمندان و تلاش‌های اتحادیه‌های کارگری، افزایش نظارت دولت و مقررات بالقوه، روبه‌رو است.

رشد آهسته تجارت الکترونیک با فروکش کردن موج همه‌گیری و بازگشت مردم به خرید حضوری از فروشگاه‌ها، بزرگ‌ترین چالش جیسی به عنوان مدیرعامل جدید آمازون است و احتمال دارد که به کاهش قیمت سهام آمازون بینجامد. سرویس وب آمازون (AWS) نشانه‌هایی ‌از روند کاهشی را ارائه می‌دهد و به دنبال آن آمازون برای نخستین‌بار جزئیات مالی یک تجارت تبلیغاتی قوی را فاش کرد که ۸/ ۹ میلیارد دلار در طول سال جمع‌آوری کرده بود.

جیسی قصد دارد فروشگاه‌های فیزیکی را ببندد تا به خریداران اجازه ‌دهد محصولات مورد نیاز خود را در تلفن هوشمند خود جست‌وجو کنند. در حقیقت بزرگ‌ترین چالش جیسی ممکن است قیمت سهام آمازون باشد که در سال گذشته حدود ۸ درصد نزول پیدا کرد، در حالی که شاخص S&P ۵۰۰، در این مدت ۹ درصد افزایش یافته است.

 به نظر ‌می‌رسد وال‌استریت در دوران پرآشوبی قرار دارد. به گزارش وال‌استریت ژورنال، دانیل لوب، فعال سرمایه‌گذار، در ماه گذشته به مشتریان صندوق خود گفت که فکر می‌کند آمازون می‌تواند با تقسیم کسب‌وکار تجارت الکترونیک و واحدهای ابری خود، ارزش یک تریلیون دلاری خودش را حفظ کند.

اینکه آیا بزوس به جانشین خود در مورد نحوه برخورد با اظهارات نگران‌کننده لوب توصیه‌هایی کرده است یا خیر، مشخص نیست. در حال حاضر تنها مساله‌ شفاف این است که بزوس بعد از یک آخر هفته شلوغ، همان‌طور که در روزنامه‌ها و اینستاگرام آمده است، با سانچز در لس‌آنجلس مشغول تفریح و استراحت است.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/5234

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *