نظارت بازار سرمایه

رونمایی از سامانه هوشمند پایش و نظارت بازار سرمایه

سازمان بورس و اوراق بهادار ، امروز از سامانه هوشمند پایش و نظارت بازار سرمایه رونمایی می‌کند؛ سامانه‌ای که قرار است چتر نظارتی نهاد ناظر بازاسرمایه را کامل‌تر از قبل بر روی همه معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی گسترده کند.

براساس ماده (۲) قانون بازار اوراق بهادار، مهمترین اهداف سازمان بورس و اوراق بهادار ساماندهی، حفظ و توسعه بازار برمبنای شفافیت، منصفانه بودن، کارایی و نظارت بر حسن اجرای قانون مذکور در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است.

از جمله اقدامات لازم در راستای این اهداف، نظارت بر نحوه انجام معاملات اوراق سهام در بورس و فرابورس است که این نظارت در دو قالب اقدامات پیشگیرانه و کشف تخلف انجام می شود.

یکی از دغدغه‌های مسئولان قضایی و فعالان بازار سرمایه، نظارت بر عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی از یکسو و پیشگیری و پیگیری تخلفات از سوی دیگر است که در همین راستا سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به راه اندازی بزرگترین مرکز نظارت هوشمند کرده است. سامانه هوشمند پایش و نظارت بر بازار سرمایه که قرار است امروز از آن رونمایی شود، مجهز به پنج سامانه نظارتی مختلف است.

سامانه «بیدار» که بر مبنای پایگاه داده تحلیلی، اطلاعات تراکنش ها و معاملات، گزارش‌های و هشدارهای نظارتی را طراحی می کند؛ این سامانه با انواع رنج کشی‌ها می تواند برخورد کند.

سامانه «نهان» به آمار لحظه ای تراکنش ها دسترسی دارد که می تواند معاملات چرخشی و عرضه و تقاضای همزمان را رصد و کنترل کند.

سامانه « آرامیس» به طور برخط و تاریخی، سطر به سطر معاملات را بررسی و در مورد سفارش چینی های صورت گرفته از سوی افراد مختلف هشدار صادر می کند.

سامانه «سانا» به شکل یکپارچه ثبت، رهگیری و گزارش تخلفات را بر عهده دارد و می تواند با طراحی گراف روابط و نسبت ها، با وقوع تخلفات، برخورد کند.

سامانه «دیده بان سلامت بازار» هم که ناهنجاری های بازار سرمایه را از سوی مردم، ثبت و ضبط می کنند.

هماهنگی این پنج سامانه می تواند نورافکن نظارتی سازمان بورس را بر روی کل بازار بگستراند.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/5229

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *