محمد لاهوتی

تجارت خارجی ایران تا پایان امسال به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد

محمد لاهوتی امروز در نشست خبری با اشاره به حجم تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه سال جاری، اظهار کرد: تجارت خارجی کشور به لحاظ وزنی طی مدت یاد شده ۱۴۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و از نظر ارزش ۹۰ میلیارد دلار بوده که ۱۲ درصد از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی افزود: سهم صادرات از تجارت خارجی ۱۱ ماهه کشور ۱۱۲ میلیون و ۶۵۸ هزار تن به ارزش بیش از ۴۳میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلار بوده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه رشد وزنی صادرات ۱۰ درصد و رشد ارزشی آن ۴۰ درصد بوده است، بیان داشت: دولت مدیریت واردات ثبت سفارش‌ها را در دست دارد و اگر نیاز باشد محدویت‌های وارداتی را اعمال می‌کند.

وی با اشاره به افزایش قیمت‌های جهانی بعد از پاندمی کرونا گفت: یکی از دلایل افزایش حجم واردات کشورمان نیز از این نظر بوده و براین اساس می‌توان در سال آینده شاهد تعادل در تراز تجاری باشیم.

لاهوتی بیان داشت: در ۱۱ ماهه امسال ۳۶ میلیون و ۷۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۴۶ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار از کشورهای مختلف وارد ایران شده که ۱۹ درصد رشد در وزن و ۳۶ درصد رشد در ارزش را نشان می‌دهد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: عمده کالاهای وارداتی ایران شامل کالاهای اساسی، نهاده‌ها، دارو، ماشین آلات مورد نیاز بخش‌های مختلف تولید، ملزومات پزشکی بوده است.

لاهوتی اظهار داشت: کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان پنج مقصد اول صادراتی ایران بوده‌اند و همچنین امارات، چین، ترکیه، آلمان، سوئیس ۵ کشور عمده طرف وارداتی ایران بوده‌اند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: آلمان ۴۱ درصد در وزن و ۲ درصد در ارزش صادرات به ایران کاهش داشته اما کشور سوئیس ۳۷ درصد در وزن و ۹۴.۵ درصد در ارزش رشد صادرات به کشورمان داشته است.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود که ارزش تجارت خارجی ایران تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد، گفت: در سال آینده باید تنوع بخشی به حوزه‌های صادراتی داشت هر چند رویکرد دولت سیزدهم در حوزه تمرکز بر صادرات با کشورهای همسایه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

لاهوتی افزود: در حوزه ارز ۴۲۰۰ تومانی و حذف آن دولت باید همزمان با افزایش نرخ ارز محاسباتی تعرفه را کاهش دهد تا اثر افزایش قیمت ارز محاسباتی در قیمت کالاها خنثی شود ضمن اینکه باید به این نکته توجه کرد که قیمت‌های جهانی کالاها رو به رشد است.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت ری اکسپورت برای صادرات کالا به روسیه بیان داشت: برای دستیابی به این منظور باید شرایط ورود موقت و ترانزیت تسهیل شود تا از این امکان بهره‌برداری کنیم.

لاهوتی گفت: تجربه نشان داده افزایش درآمدهای نفتی باعث کاهش اتکا به ارز صادراتی می‌شود بنابراین امید است درآمدهای ارزی نفتی پشتوانه توسعه نرخ ارز شود اما باید نرخ ارز هم سرکوب نشود ضمن اینکه دولت نیز نباید تمام مشکلات اقتصادی مانند تورم و کنترل نقدگی را به نرخ ارز گره بزند.

وی با اشاره به اینکه وزیر صمت وعده داده که در سال ۱۴۰۱ روند رفع تعهد ارزی را به شکل کنونی نخواهد بود، بیان داشت: البته در این رابطه تاکنون اقدامات مناسبی انجام شده و این موضوع و تسهیل رفع تعهد ارزی انجام شده که امیدواریم از ظرفیت ورود موقت نیز به خوبی بهره‌برداری شود.

لاهوتی با تاکید بر اینکه دولت قبل از ظرفیت ورود موقت غافل بود، بیان داشت: دولت سیزدهم نیز هنوز اقدامی در این حوزه انجام نداده اما امید است تا با توجه به رویکرد مثبت دولت جدید بتوانیم در این حوزه از ظرفیت‌های بی‌نظیر بهره‌برداری کنیم.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/5165

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *