کرونا

مؤسسه نظرسنجی بین‌المللی: کارمندان‌ با همه‌گیری کرونا تمایلی به حضور تمام‌وقت‌ ندارند

به گزارش کسب نیوز به نقل از راشاتودی، بر اساس نظرسنجی موسسه مشورتی انگلیسی Advanced Workplace Associates (AWA)، تنها ۳ درصد از کارمندان (White-collar worker) تمایل دارند پس از پایان یافتن محدودیت‌های کرونایی به ۵ روز کاری در هفته بازگردند.

این شرکت نزدیک به ۱۰ هزار کارمند را که در سراسر جهان به آنها مشاوره می‌دهد در این نظرسنجی مورد بررسی قرار داد و دریافت تعداد افرادی که به دنبال کار تمام وقت در اداره هستند در بحبوحه همه گیری کرونا به شدت کاهش یافته است.

پیش از شیوع کرونا، ۳۵ درصد کارمندان از ۵ روز کار در هفته خشنود بودند اما این رقم در دوره کرونا به ۳ درصد کاهش یافته است.

اندرو ماسون، مدیرعاملAWA گفت: «این دو سال اخیر به ما نشان داد، مدیریت صحیح کار ترکیبی، هم برای کارفرمایان و هم برای کارمندان مفید است.»

بر اساس نظرسنجی AWA، در حال حاضر، ۸۶ درصد تمایل دارند حداقل ۲ روز در هفته را در خانه کار کنند و ترجیح می دهند در نیمه هفته یعنی در سه شنبه و چهارشنبه و پنج شنبه به اداره بروند. همین روند در بین تمام گروه های سنی کارمندان مشاهده شده است.

ماسون هشدار داد، اجبار مجدد کارمندان به بازگشت به محل کار بلافاصله پس از پایان همه گیری، ممکن است برای کارفرمایانی که این کار را انجام می دهند «اشتباهی بالقوه کشنده» باشد.

وی گمان می‌ کند، این اقدام به استعفای دسته جمعی و سوق دادن نیروی کار به سمت فرصت‌ های انعطاف‌ پذیرتر منجر می ‌شود.

ماسون با اشاره به روندی که سال گذشته در غرب (در ابتدا در آمریکا) دیده شد و میلیون ها نفر کار خود را رها کردند، گفت: «افراد بااستعداد، کارفرمایانی را انتخاب خواهند کرد که به آنها انعطاف پذیری می دهند و اگر کارمندان آنها را مجبور کنند همیشه به اداره بازگردند، کار را ترک خواهند کرد.»

«کارفرمایان متوجه شده اند، زندگی مردم تغییر کرده است. کارمندان متوجه شده اند انعطاف پذیری هم کارکرد دارد و رؤسایی که به نیاز کارمندان خود حساس نیستند، آسیب خواهند دید.»

پیش از این نیز، اندیشکده آتانومی انگلیس گزارش داد، تحقیقات انجام شده نشان می ‌دهد که کاهش تعداد روزهای کاری هفته به ۴ روز که به صورت آزمایشی در ایسلند انجام شد نتایج بسیار موفقیت‌ آمیزی به همراه داشته است.

این تحقیق نشان می ‌دهد که نه تنها میزان بهره ‌وری کارمندان کاهش نیافته بلکه در برخی حوزه ‌ها شاهد بهبود عملکرد آنها هم بوده ‌ایم.

کارگران یقه سفید، اصلاحی است که در برخی کشورها به کارکنان حقوق بگیر که کارهای حرفه ‌ای یا نیمه حرفه ‌ای دفتری مانند مدیریت، فروش و غیره را انجام می ‌دهند، گفته می‌ شود.

این اصطلاح ترجمهٔ مستقیم اصطلاح انگلیسی White-collar worker در مقابل اصطلاح کارگران یقه آبی

(Blue-collar worker) به وجود آمده است؛ کارگران یقه آبی به کارگرانی گفته می شود که کارهای یدی انجام می‌دهند.

در زبان فارسی از واژهٔ «کارمند» برای اشاره به «کارگران یقه سفید» و «کارگر» برای اشاره به «کارگران یقه آبی» استفاده می‌ شود.

کارگران یقه سفید معمولاً وظایف شغلی ‌شان را در یک مجموعه اداری انجام می دهند. آنها افرادی با مهارت بالا و به ‌طور رسمی آموزش دیده هستند. این افراد شامل حسابداران، بانکداران، وکلا و مشاورین املاک، هستند.

مهندسان و معماران و افرادی که فعالیت های بازرگانی‌، تعاونی‌ و موسسات دولتی را انجام می دهند نیز در این گروه قرار می گیرند.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/4839