شرکت‌های دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان؛ نسخه درمان فعالیت‌های اقتصادی کشور

شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های اخیر به ویژه با اوج گرفتن بیماری کرونا به شکل تصاعدی رشد قابل قبولی داشتند به گونه‌ای که طی یک دهه میزان فروش این شرکت‌ها حدود ۵۰ هزار درصد افزایش داشته است.

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه رقابت‌پذیری در اقتصاد دانش بنیان بسیار مهم است گفت: شرکت های دانش بنیان می‌توانند به رفع بحران رقابت‌ناپذیری در اقتصاد کمک کنند. یک صنعت، بنگاه یا اقتصاد باید میزان رقابت‌پذیری زیادی داشته باشد تا بتواند محصول را با همان کیفیت و قیمت که در بازار داخلی ارائه می کند در بازار خارجی هم به فروش برساند.

مصطفی دهقانی افزود: این بنگاه یا صنایع در کنار این فعالیت‌ها باید بتوانند نهاده‌های تولید را بدون هیچ حمایتی به قیمتی خریداری کند که رقبای آنها در سایر کشورها خریداری می کنند. این دو، شرط اصلی رقابت پذیری است اما متاسفانه صنایع کشور رقابت‌پذیر نیستند.

وی عنوان کرد: در تمام دنیا فعالیت‌ها رقابت‌پذیر بوده‌اند ولی گاهی به درستی جانمایی نشده‌اند. در اقتصاد بخش خصوصی، زمانی که فعال این بخش قصد راه‌اندازی یک فعالیت اقتصادی را دارد به تمام مسائل رقابت پذیری توجه می‌کند که یکی از آن ها مکان‌یابی درست است. با مکان‌یابی درست هزینه خرید و حمل نهاده و نیروی انسانی، همچنین هزینه فروش محصول و توزیع آن در بازار به پایین‌ترین سطح می‌رسد و این یک وضعیت مطلوب است.

دهقانی ادامه داد: متأسفانه گاهی ملاحظات سیاسی و منطقه‌ای باعث می‌شود صنایعی مثل فولادسازی در کویر جانمایی شود که تبعات آن گریبان‌گیر همه شده است. فعالیت‌های اقتصادی در ایران رقابت پذیر نیستند و نسخه درمان آن فعالیت‌های دانش بنیان است تا فعالیت‌های اقتصادی مبتنی بر منابع نبوده یا وابستگی کمتری به منابع مالی داشته باشد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: این فعالیت‌ها باید بر اساس دانش و تفکر انجام شود تا قدرت رقابت‌پذیری داشته باشد. اگر بخواهیم یک فعالیت رقابت‌پذیر باشد باید بتواند کالا یا خدمات با کیفیت و قیمت داخلی را به خارج از کشور بفروشند و فعالیت آنها (شرکت‌ها) حاشیه سودی ایجاد کند که آنها بتوانند حامل‌های انرژی را به قیمتی بخرند که رقبای آنها در خارج از کشور خریداری می‌کنند.

وی اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های اخیر به ویژه با اوج گرفتن بیماری کرونا به شکل تصاعدی رشد قابل قبولی داشتند.

این استاد دانشگاه گفت: ما باید در مسیر اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم البته به طور نسبی نسبت به گذشته وضعیت بهتری داریم. رشد ۴۰ شرکت معاف از مالیات به ۵۰ برابر رسیده است و میزان فروش این شرکت‌ها از حدود ۲هزار میلیارد ریال در سال ۸۹، به حدود ۹۵۰ هزار میلیارد ریال در سال ۹۹ افزایش یافته که رشد بسیار قابل توجهی را نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی که برآیند رشد منفی داشته را دارا بوده اند. در حقیقت شرکت های دانش بنیان در طول این مدت رشد منفی سایر بخش‌ها را جبران و به اقتصاد کشور کمک کرده‌اند.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/4831