تایر خودرو

تولید تایر خودرو کم شد

درحالیکه وزیر اقتصاد از امکان خرید الکترونیک سفته در سه بانک خبر داده بود، علاوه بر بررسی‌های صورت گرفته از بانک‌ها، صحبت‌های مدیر پروژه صدور سفته الکترونیکی بانک ملی ایران حاکی از آن است که فعلا امکان اینکه بانک به عنوان درگاه فروش الکترونیک سفته عمل کند، فراهم نشده و در حال گسترش این موضوع هستند.

وزیر اقتصاد هفته پیش از فراهم شدن امکان خرید الکترونیک و به صورت ۲۴ ساعته سفته و برات خبر داد.

براساس اعلام وی، امکان صدور هر پنج مرحله پس از فروش سفته هم بدون حضور به شعب بانکی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود یعنی افراد می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین ظهرنویسی سفته را هم انجام دهند.

در این زمینه، فعلا سه بانک ملی، قرض الحسنه رسالت و آینده این خدمت را ارائه خواهند کرد.

ماجرا به این برمی‌گردد که با ایجاد سامانه مدیریت یکپارچه سفته و برات الکترونیک بر اساس الزام بند (ج) ماده ۶۷ برنامه ششم توسعه کشور به منظور دیجیتالی شدن اسناد تجاری (سفته، برات و تمبر)، امکان خرید، صدور و ظهرنویسی سفته و برات به صورت الکترونیکی، آنلاین و بدون مراجعه به شعب یا واحدهای فروش سفته برای کاربران عمومی فراهم شده است.

در این راستا، فردوس باقری- مدیر پروژه صدور سفته الکترونیکی بانک ملی ایران اظهار کرد: یک تغییری در نحوه ارائه فرآیند اسناد تجاری صورت گرفته است و آن این است که استاد مذکور باید به صورت الکترونیکی ارائه شوند. متقاضیان این اسناد که مردم باشند می‌توانند بسته به نوع نیاز اقتصادی خود از آن‌ها استفاده کنند که به عنوان مثال، برای دریافت یک تسهیلات از سفته الکترونیک به عنوان وثیقه استفاده می‌شود.

وی افزود: در پی این موضوع، نظام بانکی باید در ارائه خدمات خود تغییری ایجاد کند که یکی از این تغییرات بحث احراز هویت از طریق امضای دیجیتال است و اینکه ذی‌نفعان این صنعت نیز باید در ساختار جدید حضور داشته باشند. پیش از این، با مراجعه به بانک و دکه می‌توانستید سفته دریافت کنید اما اکنون هم شما و هم ذی‌نفع سفته باید احراز هویت شوند.

مدیر پروژه صدور سفته الکترونیکی بانک ملی ایران ادامه داد: مشتریان بانک ملی می‌توانند از طریق نشان بانک، تسهیلات خود را با سفته الکترونیک دریافت کنند که تاکنون بیش از ۷۰ هزار فقره تسهیلات و بیش از ۸۰ هزار فقره سفته الکترونیک در این سیستم صادر شده است.

وی درباره اینکه دریافت الکترونیک برات به چه صورت است، گفت: در این زمینه دو کاربرد درنظر گرفته شده که شامل ابزار پرداخت و اعتبار برات است که تا به امروز این خدمت را نداشتیم و به‌صورت نیمه الکترونیکی کار می‌کنیم اما در هفته جاری اولین تراکنش برات الکترونیک حق تمبر آن را به خزانه دادیم. مردم باید به نوع تقاضایی که دارند از این سرویس‌ها استفاده کنند.

باقری بیان کرد: سفته و برات الکترونیک زمانی ارزش افزوده دارد که در فرایندی چون دریافت تسهیلات، تامین مالی زنجیره تامین و … مورد استفاده قرار گیرد. سفته الکترونیک باید برای الکترونیکی کردن تمام فرآیندها مورد استفاده قرار گیرد به عنوان مثال، سفته الکترونیک در وام ازدواج، وام‌های بدون ضامن کارآیی بسیار دارد.

وی درباره اینکه آیا اکنون می‌توان با مراجعه به سامانه‌های الکترونیک بانک‌ها سفته الکترونیک خریداری کرد، گفت: فعلا امکان اینکه بانک به عنوان درگاه فروش الکترونیک سفته عمل کند، فراهم نشده و در حال گسترش این موضوع هستیم. البته برای اینکه بتوان سفته الکترونیک خریداری کرد، باید احراز هویت افراد از طریق امضای دیجیتال صورت بگیرد.

از سوی دیگر، بانک قرض‌الحسنه رسالت از جمله بانک‌هایی است که برای خرید الکترونیک سفته اعلام آمادگی کرده و برای استفاده مشتریان خود از این خدمت، در اپلیکیشن آی کاپ که مربوط به بانک است، بخش سفته الکترونیک را اضافه کرده است. اما بررسی‌ها در این اپلیکیشن حاکی از آن است که این سرویس به زودی فعال خواهد شد.

طبق گفته خاندوزی، براساس اطلاعاتی که به وزارت اقتصاد رسیده این است که تاکنون بانک‌های آینده، رسالت و ملی این امکان را فراهم کرده‌اند.

علاوه بر این، بانک آینده نیز از دیگر بانک‌های مذکور در راستای خرید الکترونیک سفته است که برای خرید الکترونیک سفته در سایت این بانک با مشکل مواجه می‌شوید و خطا ورود به سیستم می‌دهد.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/4818

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *