Polygon

معرفی شبکه پالیگان و توکن matic

 در لغت polygon  یعنی چندضلعی.

Polygon بهترین‌های اتریوم و بلاک‌چین‌های مستقل را در یک سیستم چند زنجیره‌ای کامل ترکیب می‌کند.

Polygon نقاط ضعف مرتبط با بلاک‌چین را حل می‌کند، مانند هزینه‌های گس بالا و سرعت‌های آهسته، بدون قربانی کردن امنیت. این سیستم چند زنجیره‌ای شبیه به سیستم‌های دیگر مانند Polkadot، Cosmos، Avalanche وغیره است، اما حداقل سه جنبه مثبت دارد:

۱-می‌تواند به طور کامل از اثرات شبکه اتریوم بهره‌مند شود

۲-ذاتا امن‌تر است

۳-بازتر و قدرتمندتر است

به چالش کشیدن اتریوم

اتریوم پلتفرم منتخب توسعه بلاک‌چین است، اما محدودیت‌هایی دارد.

– توان عملیاتی پایین

UX- ضعیف (گس، تاخیر در نهایی شدن PoW)

– نداشتن حق حاکمیت

بسیاری از پروژه‌ها در حال توسعه بلاک‌چین‌های سازگار با اتریوم به عنوان راهی برای کاهش این محدودیت‌ها هستند و در عین حال از اکوسیستم پررونق اتریوم استفاده می‌کنند. با این حال، هیچ چارچوب تخصصی برای ساخت چنین بلاک‌چین‌ها و پروتکلی برای اتصال آنها وجود ندارد.

راه‌حل‌های پالیگان

Polygon یک پروتکل و چارچوبی برای ایجاد و اتصال شبکه‌های بلاک‌چین سازگار با اتریوم است.

– استقرار شبکه‌های بلاک‌چین از پیش تعیین شده با یک کلیک

– مجموعه در حال رشد ماژول‌ها برای توسعه شبکه‌های سفارشی

– قابلیت همکاری برای تبادل پیام‌های دلخواه با اتریوم و سایر شبکه‌های بلاک‌چین

– ماژولار و اختیاری “امنیت به عنوان یک سرویس”

– ماژول‌های آداپتور برای فعال کردن قابلیت همکاری برای شبکه‌های بلاک‌چین موجود

امکانات

Polygon بهترین‌های اتریوم و بلاک‌چین‌های مستقل را در یک مجموعه ویژگی جذاب ترکیب می‌کند. ساخته شده توسط توسعه دهندگان، برای توسعه دهندگان.

پروژه‌ها

بیش از ۳۰۰۰   dapp (برنامه غیرمتمرکز) در پالیگان فعال است.

پالیگان چگونه کار می‌کند؟

با پالیگان، هر پروژه‌ای می‌تواند به راحتی یک شبکه بلاک‌چین اختصاصی ایجاد کند که بهترین ویژگی‌های بلاک‌چین‌های مستقل (حاکمیت، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری) و اتریوم (امنیت، قابلیت همکاری و تجربه توسعه‌دهنده) را ترکیب می‌کند. علاوه بر این، این بلاک‌چین‌ها با تمام ابزارهای موجود اتریوم (متامسک، مای کریپتو، ریمیکس و غیره) سازگار هستند و می‌توانند پیام‌هایی را بین خود و اتریوم مبادله کنند.

فناوری Polygon از طریق دو جزء اصلی تحقق می‌یابد: چارچوب Polygon و پروتکل Polygon.

چارچوب

استقرار بلاک‌چین‌های از پیش تعیین شده سازگار با اتریوم با یک کلیک

مجموعه رو به رشدی از ماژول‌ها (اجماع قابل اتصال، سهام، حاکمیت، EVM/Ewasm، محیط‌های اجرایی، حل‌کننده اختلاف و…) برای توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند بلاک‌چین‌های سفارشی خود را بسازند.

پروتکل

ارسال پیام دلخواه بین هر دو زنجیره Polygon شرکت‌کننده و همچنین بین هر زنجیره Polygon و Ethereum

“امنیت به عنوان یک سرویس” (خدمات امنیتی غیراجباری و مدولار که توسط اتریوم به طور مستقیم یا توسط مجموعه‌ای از اعتبارسنج‌های اختصاصی ارائه می‌شود)

زنجیره چندضلعی

Polygon از دو نوع اصلی شبکه بلاک‌چین سازگار با اتریوم پشتیبانی می‌کند: شبکه‌های مستقل و شبکه‌هایی که از “امنیت به عنوان یک سرویس” استفاده می‌کنند.

زنجیره ایمن

شبکه‌های بلاک‌چینی که به‌جای ایجاد استخر اعتبارسنجی خود از «امنیت به‌عنوان یک سرویس» استفاده می‌کنند. این سرویس را می‌توان مستقیماً توسط اتریوم (از طریق اثبات تقلب یا اثبات اعتبار) یا توسط مجموعه‌ای از اعتبارسنجی‌های حرفه‌ای مشابه «امنیت مشترک» Polkadot ارائه کرد. زنجیرهای ایمن با فدا کردن بخشی از استقلال و انعطاف‌پذیری، سطح بالایی از امنیت را ارائه می‌دهند.

زنجیر مستقل

ایجاد شبکه‌های بلاک‌چین کاملاً مستقل و سازگار با اتریوم. این شبکه‌ها به طور کامل مسئولیت امنیت خود را بر عهده دارند، یعنی دارای استخر اعتباردهنده‌های خود هستند. زنجیره‌های مستقل بالاترین سطح استقلال و انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهند، با معاوضه ایجاد استخر اعتبارسنجی که گاهی اوقات چالش‌برانگیز است.

اهداف پالیگان چیست؟

گواه اثبات سهام: زنجیره اصلی پالیگان یک زنجیره جانبی اتریوم است که به عنوان زنجیره Matic POS شناخته می‌شود که یک لایه امنیتی گواه اثبات سهام را به بلاک‌چینی راه‌اندازی شده در Polygon اضافه می‌کند.

Zk Rollups: یک ساختار لایه ۲ که مقیاس‌پذیری را از طریق پردازش انتقال انبوه در یک تراکنش افزایش می‌دهد، توصیف می‌شود، با کاهش حجم داده‌ها در یک تراکنش، با استفاده از روش اثبات با دانش صفر (Zero Knowledge Proof) برای ثبت نهایی عمومی در زنجیره اصلی اتریوم استفاده می‌شود.

Optimistic rollups: راه حلی که بر روی اتریوم برای تسهیل تراکنش‌های فوری از طریق استفاده از اثبات تقلب (fraud proofs) اجرا می‌شود.

Uses validity: از اثبات اعتبار مانند ZK-rollups استفاده می‌کند اما داده‌ها در زنجیره اصلی لایه ۱ اتریوم ذخیره نمی‌شوند. این می‌تواند منجر به ۱۰ هزار تراکنش در ثانیه در هر زنجیره اعتباری شود و چندین زنجیره می‌توانند به صورت موازی اجرا شوند.

معماری پالیگان

معماری چندضلعی از چهار لایه انتزاعی و قابل ترکیب تشکیل شده است.

لایه اتریوم

زنجیره‌های چندضلعی می‌توانند از اتریوم، امن‌ترین بلاک‌چین قابل برنامه‌ریزی در جهان، برای میزبانی و اجرای هر جزء حیاتی خود استفاده کنند. این لایه به‌عنوان مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند اتریوم اجرا می‌شود که وظایفی مانند زیر را بر عهده دارد:

Finality/checkpointing-

– استیکینک

– حل اختلاف

– انتقال پیام

لایه امنیتی

یک‌لایه تخصصی و غیراجباری که مجموعه‌ای از اعتبارسنجی‌ها را مدیریت می‌کند که می‌تواند اعتبار هر زنجیره چندضلعی را به صورت دوره‌ای با پرداخت هزینه بررسی کند. این لایه را می‌توان به عنوان یک meta-blockchain که به موازات اتریوم اجرا می‌شود و وظایفی مانند زیر را بر عهده دارد پیاده‌سازی کرد:

– مدیریت اعتبارسنجی

– (ثبت‌نام / لغو ثبت‌نام، پاداش، جابه‌جایی و غیره)

– اعتبارسنجی زنجیره‌های چندضلعی

لایه امنیتی کاملاً انتزاعی است و می‌تواند چندین نمونه داشته باشد که توسط نهادهای مختلف و با ویژگی‌های متفاوت پیاده‌سازی شده‌اند. همچنین می‌تواند مستقیماً روی اتریوم پیاده‌سازی شود، در این صورت استخراج‌کنندگان اتریوم اعتبارسنجی را انجام می‌دهند.

لایه شبکه‌های پالیگان

مجموعه‌ای از شبکه‌های بلاک‌چین مستقل. هر یک از شبکه‌ها در خدمت جامعه مربوطه خود هستند و عملکردهایی مانند موارد زیر دارند:

– تسویه معاملات

– اجماع محلی

– تولید بلوک

– شبکه‌ها می‌توانند از پروتکل Polygon برای ارتباط با یکدیگر و تبادل پیام‌های دلخواه استفاده کنند.

لایه اجرا

این لایه تراکنش‌هایی را که مورد توافق قرار گرفته و در زنجیره‌های بلاک شبکه‌های Polygon گنجانده شده‌اند، تفسیر و اجرا می‌کند. از دو زیرلایه تشکیل شده است:

– محیط اجرا (پیاده‌سازی ماشین مجازی قابل اتصال)

– منطق اجرا (عملکرد انتقال حالت یک شبکه Polygon خاص که معمولاً به عنوان قراردادهای هوشمند اتریوم نوشته می‌شود)

مقایسه مختصر با مهم‌ترین پلتفرم‌ها نشان می‌دهد که Polygon جذاب‌ترین مجموعه ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد.

چشم‌انداز پالیگان:

ساخت جهانی که در آن افراد و ماشین‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند و ارزش‌ها را به صورت جهانی و آزادانه، بدون تمرکز یا واسطه مبادله می‌کنند. جهانی که در آن جوامع، بدون محدودیت توسط مرزهای مصنوعی و مقررات قدیمی، رشد می‌کنند.

تیم و بنیان‌گذاران شبکه پالیگان:

۱-جینتی کانانی: یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل پالیگان، اهل هندوستان، دارای مدرک مهندسی رشته تحصیلی فناوری اطلاعات ۲۰۰۷ – ۲۰۱۱ موسسه فناوری دارمسینه دسای.

  1. ساندیپ نیلوال: اهل هند (بمبئی)،از بنیان‌گذاران اصلی پروژه پالیگان، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی.
  2. انوراگ آرجون: دیگر هندی بنیان گذرا پالیگان، مدیر ارشد محصولات شبکه، مهندس رایانه.

تاریخچه پالیگان:

  • (شبکه Matic سابق) در اکتبر ۲۰۱۷ روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شد، قبل از انتقال به شبکه خود در سال ۲۰۱۹، تیم Matic سهم بزرگی در اکوسیستم اتریوم داشت. در ۹ فوریه ۲۰۲۱، MATIC تحت یک تغییر نام تجاری و تغییر در چشم‌انداز خود قرار گرفت و نام آن از Matic به Polygon تغییر کرد.

شبکه Matic روزانه ۵ میلیون تراکنش انجام می‌دهد، در حالی که اتریوم ۱.۷ میلیون تراکنش در روز انجام می‌دهد.

معرفی توکن متیک Matic

  1. یک توکن ERC-20 است توکن MATIC و دو هدف را دنبال می‌کند: ایمن‌سازی شبکه از طریق استیکینگ و استفاده برای پرداخت هزینه تراکنش.

– هزینه تراکنش

توکن MATIC برای پرداخت کارمزد تراکنش‌هایی که روی بیش از ۴۰۰ Dapp در حال اجرا در Polygon انجام می‌شوند استفاده می‌شود.

– استیکینگ

اعتبارسنجی و نمایندگی شبکه با استیکینگ MATIC خود که برای دستیابی به اجماع و تضمین امنیت شبکه استفاده می‌شود، ایمن می‌کند.

تاکنون ۳۶ درصد از کل توکن‌های matic استیک شده‌اند با سود سالیانه ۱۰ درصد.

وضعیت فعلی توکن Matic در بازار رمزارز:

تعداد توکن‌های عرضه شده Matic در بازار ۷ میلیارد و چهارصد میلیون است.

حداکثر مقدار توکنی که قرار است در طول عمر این رمزارز عرضه شود ۱۰ میلیارد است.

رمزارز Matic در حال حاضر در کوین مارکت کپ ۱.۵۴دلار قیمت‌گذاری شده، مارکت کپ این رمزارز ۱۱ میلیارد دلار است و در ۲۴ ساعت گذشته ۲ میلیارد دلار حجم خورده، رتبه این رمزارز در کوین مارکت کپ ۱۵ است و جزو محبوب‌ترین‌های مارکت کریپتو قرار دارد.

Matic را از کدام صرافی‌ها می‌توان خرید:

Matic را در کدام کیف پول‌ها می‌شود نگه‌داری کرد:

قیمت متیک در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۴ هزار درصد رشد کرد، از جمله دلایل رشد فوق‌العاده این رمزارز می‌توان به پروژه منحصربه‌فرد و تیم فوق‌العاده این رمزارز اشاره کرد.

این مطلب توصیه مالی و سرمایه‌گذاری نیست و مسئولیت هرگونه سرمایه‌گذاری برعهده خودتان است.

انتهای مطلب/

https://kasbnews.com/4579

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *