جواد اوجی‌

فرش قرمز وزارت نفت برای شرکت‌های دانش‌بنیان

در آیین گرامیداشت روز ملی پژوهش که امروز (دوشنبه، ۲۹ آذرماه) برگزار شد چهار تفاهم‌نامه با موضوع‌های تأمین سرمایه برای شرکت‌ها و توسعه بازار، بکارگیری زیرساخت شبکه فن بازار ملی ایران در ایجاد و راهبری فن‌بازار صنعت نفت با محوریت پارک نفت، حمایت و توانمدسازی کسب و کارها برای رفع نیاز صنعت پتروشیمی و حوزه هوش مصنوعی، هوشمندسازی و IOT به امضای پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت و شرکت‌های دانش بنیان رسید.

این تفاهم‌نامه‌ها بین پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت به نمایندگی از وزارت نفت با صندوق نوآوری و شکوفایی، پارک فناوری پردیس، هلدینگ خلیج فارس و گروه داده‌پردازی پارسیان، در حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور‌، جواد اوجی‌ وزیر نفت و محمدعلی زلفی‌گل‌ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امضا شد.‌

در این مراسم، جواد اوجی، وزیر نفت، اظهار کرد: در حال حاضر با پدیده مهاجرت نخبگان در کشور مواجه هستیم که راهکار جلوگیری از این اتفاق و حل مشکل نخبگان کشور با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان انجام می‌شود.

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد از صادرات کشور به صورت خام و نیمه‌خام است. استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند در رهایی از خام‌فروشی و تولید ارزش افزوده به کشور کمک کند.

اوجی اظهار داشت: بیش از ۱۱۵ سال از اکتشاف نفت در ایران می‌گذرد اما همچنان روش‌های تولید به صورت سنتی است که خلاهای علمی و فناوری این حوزه با حمایت از دانش‌بنیان‌ها قابل حل است.

وزیر نفت گفت: در بخش بالادست بسیاری از چاه‌های نفتی در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و تولید از هر چاه از ۳ هزار بشکه در روز به یک الی دو هزار بشکه رسیده است. با روش‌ها و ابتکارات این شرکت‌ها می‌توان تولید را افزایش داد.

وی تاکید کرد: در کنار توسعه مخزن محور نگاه وزارت نفت به توسعه چاه‌محور نیز متمرکز شده است. در حال حاضر ظرفیت تولید ۸۰ میلیون بشکه از چاه‌های کم‌بازده با کمترین سرمایه‌گذاری وجود دارد و ما می‌توانیم با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید از بیش از ۷۰۰ حلقه چاه را بهره‌ور کنیم.

اوجی گفت: بهینه‌سازی مصرف گاز نیز یکی دیگر از محورهای همکاری وزارت نفت با شرکت‌های دانش‌بنیان است. در شرایط فعلی به دلایل مختلف مانند بازدهی کم تجهیزات خانگی و فرهنگ مصرف نادرست، مصرف گاز با روندی صعودی رو به افزایش است.

وزیر نفت گفت: یکی از مشکلاتی که مانع از اجرای بهینه‌سازی می‌شود وجود کنتور مشترک در ساختما‌ن‌ها است که مثلا ۲۰ واحد به یک کنتور وصل هستند. چندی پیش بنده از شرکت دانش‌بنیانی بازدید کردم که می‌توانست با دستگاه و تجهیزاتی که در انشعاب ورودی نصب می‌کند میزان مصرف روزانه و ماهانه هر بخش خانگی را به تفکیک در آن ساختمان اعلام کرده و این مشکل را حل کند.

وی افزود: تولید گاز شیرین روزانه ۹۸۰ میلیون متر مکعب است که از این مقدار حدود ۸۴۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به شبکه خط سراسری تزریق می‌شود. طبق برنامه ششم باید میزان تولید به ۱.۲ میلیارد متر مکعب در روز میرسید، در نتیجه از برنامه عقب هستیم.

اوجی گفت: برنامه مدونی برای تولید گاز از میادین مشترک و مستقل و نگهداشت تولید از میادین فعلی آماده شده است که از سال آینده میزان تولید هر ساله ۴۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت تا در پایان ۴ سال دولت سیزدهم میزان تولید به ۱.-۱.۲ میلیارد متر مکعب در روز برسد.

وزیر نفت گفت: یکی دیگر از مشکلات صنعت نفت که به دانش‌بنیان‌ها نیاز دارد بحث جمع‌آوری گازهای همراه است. در گذشته روزانه ۵۰-۶۰ میلیون متر مکعب در روز گاز همراه سوزانده می‌شد که علاوه بر هدررفت سرمایه ملی موجب آلودگی هوا میشد.

وی گفت: می‌توان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان ظرف ۴ تا ۵ سال آینده کلا بحث گازهای همراه جمع شود و به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها مورد استفاده قرار گیرد. از نظر سوزاندن گاز همراه، ایران بعد از روسیه و عراق در جایگاه سوم قرار گرفته که ناراحت‌کننده است.

اوجی اظهار داشت: حوزه صنایع تکمیلی نیز از جمله حوزه‌های ورود شرکت‌های دانش‌بنیان است. با این اتفاق هم اشتغالزایی و هم ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی رخ خواهد داد.

وزیر نفت‌ گفت: به طور کلی در چهار حوزه چاه‌های کم‌بازده، بهینه‌سازی مصرف گاز، جمع‌آوری گازهای همراه و زنجیره ارزش صنایع تکمیلی می‌توان همکاری‌های خوبی را بین وزارت نفت و دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرد که در مراسم امروز گام مهمی در این باره برداشته می‌شود.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/4152