تجارت ایران و قزاقستان

حجم تجارت ایران و قزاقستان ۲۳۵ میلیون دلار شد

به گزارش کسب نیوز به نقل از اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی امروز در نشست مجمع تجاری ایران و قزاقستان با بیان اینکه دو کشور اشتراکات زیادی در حوزه تمدن و فرهنگ داشته و روابط دیرینه‌ای داشته‌اند گفت: مناسبات ایران با کشورهای همسایه اولویت ویژه‌ای دارد که در این بین قزاقستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای آسیای مرکزی برای ما از جایگاه مهمی در سیاست خارجه ایران برخوردار است. به طوری که در دو سال گذشته باوجود کرونا مرزهای دو کشور هیچ‌گاه بسته نبود و کالاهای تجاری از طریق مرزهای آبی مبادله می‌شد.

وی افزود: با توجه به منابع و توانایی‌های دو کشور در زمینه‌های مختلفی همچون نفت، گاز و کشتیرانی در دریای خزر، پتروشیمی، کشاورزی، فلزات، مواد معدنی و شیمیایی، دام‌پروری، مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی توسعه روابط با جمهوری قزاقستان برای ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به خصوص که با توجه به حضور فعال قزاقستان در تعاملات جهانی و همچنین عضویت این کشور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پیمان شانگهای پتانسیل توسعه روابط تجاری دو کشور بیش از پیش ایجاد شده است.

شافعی با تأکید بر اینکه حجم روابط تجاری دو کشور باوجود این فرصت‌ها در سطح مطلوبی قرار ندارد گفت: بر اساس آمار حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۰، ۲۳۵ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با حجم ۸۵ میلیارد دلاری تجارت خارجی قزاقستان این عدد بسیار ناچیز است. لذا لازم است برای توسعه روابط تجاری نسبت به رفع موانع از جمله تسهیل صدور روادید گام‌های عملیاتی برداشته شود.

رئیس اتاق ایران بازرگانی ایران، کریدور بندرعباس-ترکمنستان-قزاقستان را به عنوان فرصتی مهم برای ترانزیت کالا و تأمین نیازهای کشورهای مرتبط با این کریدور ارزیابی کرده و بیان کرد: این کریدور باعث اتصال قزاقستان و سایر کشورهایCIS، خلیج فارس و کشورهای جنوب شرقی آسیا می‌شود. بنابراین فعال شدن این کریدور به توسعه تجارت کشورهای طول مسیر کمک خواهد کرد.

شافعی ادامه داد: فعال کردن حمل‌ونقل دریایی بین دو کشور هزینه‌های تمام‌شده کالا را به‌مراتب کاهش داده و باعث تسریع و تسهیل در موضوع حمل‌ونقل خواهد شد. لذا لازم است زیرساخت‌های بندری دو کشور تقویت و زمینه حمل‌ونقل دریایی دو کشور توسعه یابد.

وی افزود: در صورت توسعه زیرساخت‌ها و رفع موانعی مانند مشکلات نقل‌وانتقال پول و تسهیل روابط بانکی و رفع مشکل صدور ویزای تجاری بلندمدت قزاقستان برای تجار ایرانی می‌توان در زمینه صادرات کالاهای صنعتی، خدمات فنی و مهندسی و همکاری‌های علمی به خصوص در زمینه نانو و بیوتکنولوژی و توسعه گردشگری سلامت دو کشور می‌توانند با یکدیگر همکاری بیشتری در آینده داشته باشند. به خصوص اینکه ایران می‌تواند در ساخت طرح‌های زیربنایی، صنعتی و تجاری قزاقستان سرمایه‌گذاری و اکتشاف و بهره‌برداری از معادن و همچنین سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های تولیدی در قزاقستان مشارکت کند.

غیرت توربایف معاون وزیر تجارت قزاقستان از دیگر سخنرانان این نشست با بیان اینکه ایران و قزاقستان همواره روابط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دوستانه و نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند گفت: امکان ارتباط از طریق راه‌های ریلی، دریایی و هوایی بین دو کشور روابط آن‌ها را به هم نزدیک‌تر کرده است.

او با بیان اینکه توافق موقت ایجاد منطقه آزاد تجاری ایران و اوراسیا به افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و قزاقستان کمک کرده است گفت: امیدواریم این توافق به یک توافق دائمی تبدیل شود.

توربایف تأکید کرد: در جولای و اوت سال ۲۰۲۰ حجم تجارت دو کشور ۳۱۸ میلیون دلار بود بوده که نسبت به مدت‌زمان مشابه سال قبل دو برابر شده است. این نشان می‌دهد که دو طرف تمایل زیادی برای افزایش همکاری‌ها دارند. در حال حاضر شرکت‌های قزاقستانی ظرفیت ۱۶۲ میلیون دلاری برای سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات به ایران دارند و این قابل‌افزایش است.

وی با اشاره به راه‌اندازی خط آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان گفت: با راه‌اندازی این خط، رشد تجارت ما ۵ برابر شد. اما این کافی نیست و ظرفیت‌های دو کشور خیلی بیش از این‌هاست.

توربایف با بیان اینکه باید روش‌های چندگانه تجارت را میان دو کشور افزایش دهیم تأکید کرد: وزارت تجارت قزاقستان بسته حمایتی از سرمایه‌گذاران و تجار دارد که ۱۵ راه برای تسهیل و حمایت از سرمایه‌گذاری ارائه کرده است. تجار ایرانی با توجه به این بسته می‌توانند فعالیت‌های خود درقزاقستان را افزایش دهند.

در ادامه اسخت اورازبای سفیر قزاقستان در ایران هم با بیان اینکه برگزاری این نشست در آستانه سی‌امین سالگرد استقلال قزاقستان برای این کشور اهمیت ویژه‌ای دارد گفت: قزاقستان نه تنها بزرگ‌ترین کشور آسیای میانه است بلکه بزرگ‌ترین اقتصاد در میان این کشورها نیز هست. در حال حاضر قزاقستان جز ۵۰ کشور توسعه‌یافته جهان است و با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته می‌خواهیم در آینده در ردیف ۳۰ کشور برتر دنیا برسیم.

وی با تأکید بر اینکه قزاقستان در میان کشورهای آسیای میانه بهترین شرایط را برای تجارت فراهم کرده است بیان کرد: ما در سال گذشته توانستیم ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم جذب کنیم که این میزان ۷۰ درصد کل سرمایه جذب شده در آسیای میانه است.

اوزابای بیان داشت: توافق‌نامه موقت ایجاد منطقه تجاری بین ایران و کشورهای اوراسیا توافق‌نامه مهمی است و امیدواریم با تبدیل آن به توافق‌نامه دائمی حجم تبادلات تجاری میان ایران و قزاقستان افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/3260

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *