صادرات

رشد ۴۶ درصدی صادرات به کشورهای حوزه اوراسیا

فرهاد نوری در نشست خبری که در سازمان توسعه تجارت برگزار شد، با اشاره به رشد صادراتی کشورمان در ۶ ماهه اول امسال گفت:‌ از ابتدای فروردین تا انتهای شهریور سال جاری ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صادرات به کشورهای مختلف داشته‌ایم و ارزش واردات کالا به کشورمان طی بازه زمانی یاد شده ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده است.

نوری افزود: در ۶ ماه گذشته اتفاقات خوبی در حوزه تجارت کشور رخ داده به طوری که صادرات ۶۱.۴ درصد افزایش و واردات نیز ۳۴ درصد رشد داشته که ۸۵ درصد از واردات را کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای و مواد اولیه کارخانجات و ماشین‌آلات تشکیل داده‌اند.

معاون سازمان توسعه تجارت در امور توسعه کالا و صادرات خدمات بیان داشت:‌تراز تجاری کشور که تفاضل واردات و صادرات است نیز در ۶ ماهه ابتدایی امسال ۶۱ درصد بهبود یافته است.

نوری بیان داشت: ۸۵ درصد از صادرات کشور به کشورهای همسایه و هند و چین است و صادرات ما در ۶ ماه ابتدایی امسال به قاره آفریقا از جمله کشور غنا رشد داشته است.

وی بیان داشت: همچنین صادرات ایران در ۶ ماهه ابتدایی امسال به کشورهای آسیای میانه از جمله ازبکستان و ترکمنستان به برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و شرق دور آسیا از جمله تایلند و اندونزی و همچنین کشور ترکیه رشد داشته است.

وی گفت: در صادرات به کشورهای حوزه اوراسیا نیز ۴۶ درصد رشد داشته‌ایم.

معاون سازمان توسعه تجارت در امور توسعه کالا و صادرات خدمات همچنین در رابطه با افزایش آمار صادراتی بیان داشت: در شهریور امسال نیز نسبت به مرداد با رشد صادراتی مواجه بوده‌ایم.

نوری در رابطه با انتخاب صادرکنندگان نمونه اظهار داشت: ۵۰۰ بنگاه صادراتی در انتخاب صادرکننده نمونه ملی کشور شرکت کرده‌اند که این صادرکنندگان در ۶۱ گروه کالایی تقسیم‌بندی شده‌اند.

وی افزود:یکی از فاکتورهای ما در دولت سیزدهم برای انتخاب صادرکنندگان نمونه همت و تلاش صادرکننده بوده است و این موضوع برای ما ارزش ویژه‌ای داشته است همچنین به موضوع مصرف انرژی و محدودیت‌های منابع آبی نیز در انتخاب صادرکننده نمونه توجه شده است.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/3232

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *