دستگاه ماینر در شرکت بورس

ماجرای همه تکذیب‌هایی که در نهایت به وقوع پیوست

پس از تکذیب‌هایی که شرکت بورس اوراق بهادار تهران از وجود ماینر انجام داد، با استعفای مدیرعامل این شرکت، سرانجام وجود تعدادی ماینر در شرکت بورس تایید شد. در حال حاضر شفاف ‌سازی دقیق از این اتفاق به پیگیری‌‌های معاونت حقوقی سازمان بورس و ارسال نتیجه نهایی از سوی این سازمان به مراجع ذی صلاح واگذار شده است.

از روز سه شنبه هفته گذشته که اخباری مبنی بر کشف چند دستگاه ماینر در زیر زمین ساختمان شرکت بورس توسط حراست این شرکت منتشر شد، شرکت بورس را نیز وارد فاز جدیدی از حاشیه‌ها کرد. ابتدا گفته شد این دستگاه‌‌ها متعلق به فرد خاص بوده است. معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار در واکنش به این خبر اعلام کرد: این دستگاه‌‌ها متعلق به شخص خاصی نبوده‌؛ اما به طور کلی چنین فعالیتی خارج از فعالیت‌‌های شرکت بورس محسوب می‌شود و این مجموعه باید پاسخگو باشد.

علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس نیز در ابتدا مطرح شدن چنین خبری را تکذیب و روابط عمومی این شرکت نیز در اطلاعیه‌ای رسما و قویا آن را تکذیب کرد. اما تنها پس از دو روز، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران استعفای خود را تقدیم هیات مدیره این شرکت کرد. وی در توضیح این اقدام خود گفته است، می خواهد برای تحقیقات بیشتر در مورد بحث استخراج رمز ارز در ساختمان بورس فرصت ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت بورس تهران از جامعه سهامداران درخواست کرده تا قصور احتمالی او در مدت مدیریتش را به دیده عفو نگاه کنند و افزوده است: بنده از جامعه سهامداران عذرخواهی می‌کنم و اتفاقات افتاده به هیچ ‌وجه عمدی نبوده است.

در این باره باید گفت، علی صحرایی توضیح نمی‌دهد که نصب ماینرها در زیرزمین ساختمان بورس چگونه می‌تواند اتفاقی باشد و این دستگاه ها چگونه سهوا در ساختمان این شرکت نصب شده‌اند.

شرکت بورس نیز با بالا گرفتن حواشی در روز چهارشنبه با صدور اطلاعیه‌‌ای، فعالیت شرکت بورس تهران در زمینه استخراج رمز ارز را تکذیب و اعلام کرد: اگرچه شرکت بورس تهران ورود به حوزه رگولاتوری رمزارز را به عنوان یک دارایی دیجیتال و در قالب یک پروژه تحقیقاتی دنبال کرده بود، نظر به انتشار شایعه‌ای مبنی بر وجود ماینر شخصی در این شرکت، بورس تهران شایعات مطرح شده در این زمینه را به شدت تکذیب می‌کند.

در این خبر آمده است: رمز ارزها به عنوان دارایی دیجیتال، نیازمند قانون‌گذاری در کشور هستند و چندی پیش نیز با توجه به مطالبه فعالان این حوزه، از سوی مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد تاسیس صندوق‌های مبتنی بر رمز ارز مطرح شد.

اما ماجرا زمانی جالب می‌شود که سازمان بورس همه اتفاقات رخ داده را تائید می‌کند. این سازمان در این اطلاعیه علاوه بر تائید وجود ماینرهای کشف شده در ساختمان شرکت بورس تهران، اعلام می‌کند: جهت تنویر افکار عمومی، به اطلاع می‌رساند، در رسیدگی‌های نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار، تعدادی ماینر که از سوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران مورد بهره برداری قرار گرفته است، در ساختمان شرکت مزبور کشف و در ادامه بررسی نیز مشخص شد که فعالیت مزبور در گزارش‌ها و حساب‌های شرکت به طور کامل ثبت و افشاء نشده است. با توجه به اینکه بدوا چنین امری با اساسنامه و رسالت شرکت بورس نیز همخوانی نداشته است، موضوع به معاونت حقوقی سازمان ارسال شده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: رسیدگی به این موضوع به طور فوق العاده در دستور کار کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان قرار گرفته و برای بررسی کم و کیف و ابعاد تخلفات این موضوع، مدیران بورس تهران فراخوانده شده‌اند.

شرکت برق استان تهران نیز در اطلاعیه‌ای گفته است: در مورد کشف تعدادی دستگاه غیرمجاز استخراج رمزارز در شرکت بورس اوراق بهادار تهران به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند صنعت برق با این مورد نیز بر اساس قوانین موجود، برخورد جدی به عمل خواهد آورد.

در این باره تصریح می‌شود، بر اساس گزارش مامورین بازرسی از محل، تعداد ۸۲ دستگاه ماینر که در لحظه بازدید این شرکت در مدار قرار نداشتند، کشف و ضبط شده، گفتنی است مصارف محل مورد نظر تحت بررسی است.

طبق دستورالعمل رسیدگی به تخلفات مصوب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در مهرماه سال ۱۳۹۸، در صورت کشف تخلف، کمیته رسیدگی به تخلفات از نهاد ناظر و واحد نظارتی که آن تخلف را ارسال می‌کند و همچنین از خود متخلف دعوت می‌‌کند تا در کمیته رسیدگی به تخلفات حضور پیدا کنند و در مورد موضوع تخلف و ابعاد آن، توضیحات و دفاعیات خود را ارائه دهند.

از بُعد ماهیت، مساله ماینینگ قطع به یقین در حوزه فعالیت شرکت بورس نیست و این مساله طبق اساسنامه شرکت، خارج از موضوع فعالیت شرکت محسوب می‌شود که همین موضوع یک تخلف است و اگر احراز شود از چند بعد قابل رسیدگی است. نخست آنکه شرکت بورس باید نسبت به آن شفاف سازی می ‌کرد و در سامانه کدال اطلاعیه‌ای جهت آگاهی و اطلاع سهامداران منتشر می‌‌کرد.

طبق ماده دو مکرر سه دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، ناشر که در اینجا شرکت بورس است، مسئولیت شفاف ‌سازی در مورد شایعات را برعهده دارد و در صورت انتشار شایعه و اخباری که ممکن است فعالیت شرکت را تحت تاثیر قرار دهد، باید جهت پیشگیری از سوء استفاده از اطلاعات در سامانه کدال به شفاف سازی اقدام کند. اما شرکت بورس چنین اقدامی را انجام نداده است.

برخی کارشناسان با بررسی مختلف این مساله معتقدند شرکت بورس با این اقدام خود به حقوق سهامداران خود بی ‌احترامی کرده است.

در اطلاعیه شرکت بورس آمده است: شرکت بورس تهران اعلام می ‌دارد از ابتدای سال ۱۳۹۹، با توجه به نگرانی ها از کوچ نقدینگی به سمت رمزارزها و ایجاد بحران خروج نقدینگی در بازار سرمایه، این موضوع به عنوان پروژه ای تحقیقاتی، پس از بررسی در کمیته های فرعی هیات مدیره و اخذ تائیدیه هیات مدیره وقت بورس تهران (به عنوان نمایندگان سهامداران) و کسب موافقت اصولی وزارت صمت، مطرح و اجراى طرح محدود R&D استخراج رمزارز و محاسبه عینی نرخ ROI آنها توسط شرکت بورس اوراق بهادار صورت پذیرفت و گزارش معاملات آتی این فعالیت بر روند اصلی بازار سرمایه کشور نهایی گردید. این فعالیت تحقیقاتی و آزمایشی پس از مدت کوتاهی در همان سال متوقف شد.

بنابراین به نظر می ‌رسد که هدف از نصب این ماینرها در زیرزمین ساختمان بورس برای مقابله با بحران خروج نقدینگی و مانع شدن از کوچ پول‌ های سرگردان به سمت رمزارزها بوده است.

این موضوع نشان می‌دهد، هیات مدیره شرکت بورس نیز در جریان نصب این دستگاه ها بوده اند و علی صحرایی با استعفایی که تقدیم همین هیات مدیره مطلع کرده است، تا حدودی خود را قربانی این افراد نموده است. سازمان بورس به عنوان نهاد بالادستی این شرکت باید همه اعضای هیات مدیره این شرکت را برکنار کند و با متخلفین نیز برخورد جدی نماید. این مساله می تواند در کنار شفاف سازی دقیق از سوی نهادهای نظارتی و بالادستی تا حدود زیادی وجود قانون و برخورد با تخلف در بورس را به سهامداران نشان دهد.

حال باید دید سازمان بورس و نهادهای نظارتی در این زمینه چه تصمیمی می‌گیرند و آیا با متخلفان برخورد جدی صورت خواهد گرفت یا خیر؟

سهام شرکت بورس با نماد «بورس» در بازار سرمایه عرضه شده و سهامدار دارد و برای همین موضوع سازمان بورس موظف است تا به ماجرای ماینرهای کشف شده در زیرزمین سازمان بورس رسیدگی و اطلاع رسانی دقیق در این زمینه داشته باشد.

همانطور که بورس اوراق بهادار تهران به عنوان تنظیم گر از شرکتهای بورسی یا به اصطلاح ناشران بورسی همیشه گزارش شفاف سازی از فعالیت‌هایشان دارد،‌خودش هم به عنوان یک ناشر بورسی در زمینه ماینرها و درآمد حاصله برای سهامداران و ذینفعان خود شفاف سازی کند.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/3147

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *