بازسازی صنعت برق سوریه

مشارکت در بازسازی صنعت برق سوریه فرصتی بی‌نظیر برای شرکت‌های ایرانی

یکی از بخش‌های آسیب‌دیده در بحران سوریه صنعت برق این کشور است که بر اساس آمارها ۷.۲ میلیارد دلار آسیب دیده است. با توجه به آنکه افزایش میزان تولید در سوریه نیازمند افزایش تولید برق در این کشور است؛ آسیب­های وارد شده به صنعت برق روند بازسازی را با مشکل مواجه نموده است. میزان تولید برق سوریه در سال ۲۰۱۰ حدود ۴۵ هزار گیگاوات ساعت بوده است که این میزان در سال ۲۰۱۸ میلادی به بیش از ۱۸ هزار گیگاوات ساعت کاهش پیدا کرده است.

صنعت برق یکی از زیرساخت‌های مهمی است که برای ایجاد رشد و توسعه اقتصادی در هر کشوری ضروری است. بدون برق تمامی فعالیت‌های اقتصادی دچار اخلال خواهند شد. از‌این‌رو سوریه قصد دارد با بازسازی صنعت برق خود زمینه رونق گرفتن بخش‌های کشاورزی، صنعتی، خدماتی و گردشگری در این کشور را فراهم آورد. برای این کار سوریه به دنبال این است که از طریق سرمایه‌گذاری خارجی صنعت برق خود را بازسازی نماید.

با توجه به تحریم‌های آمریکا برای سوریه، ایران جزو معدود کشورهایی است که به‌دلیل برخورداری از توانایی فنی مناسب، می‌تواند در احداث نیروگاه برق در سوریه مشارکت نماید. ایران از توانایی مناسبی در زمینه ساخت توربین و ژنراتور که مهم‌ترین بخش‌های نیروگاه برق محسوب می‌شوند؛ برخوردار است. به همین دلیل گروه مپنا و مؤسسه تولید برق سوریه در سال ۱۳۹۷ برای احداث یک نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۰ مگاواتی به همراه یک خط لوله انتقال گاز به ارزش ۴۱۱ میلیون یورو با یکدیگر به توافق رسیدند. این نیروگاه در شهر لاذقیه سوریه و به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک در حال احداث خواهد است. همچنین این شرکت در سال ۱۳۹۷ نیروگاه جندر واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر حمص را راه اندازی نموده و بازسازی نیروگاه شهر حلب را نیز در دستور کار خود دارد. پیش این نیز نیروگاه تشرین به عنوان اولین پروژه نیروگاهی خارجی گروه مپنا که قرارداد ساخت آن در سال ۱۳۸۶ منعقد شده بود؛ در سال ۱۳۹۳ تحویل دولت سوریه شد.

از طرف دیگر نه‌تنها در بخش نیروگاهی سوریه فرصت‌های زیادی برای حضور ایران وجود دارد بلکه در حوزه‌های انتقال، توزیع و تامین تجهیزات در بخش خانگی و صنعتی نیز فرصت‌های خوبی برای شرکت‌های بزرگ و کوچک ایرانی وجود دارد.

سرمایه‌گذاری ایران در سوریه از لحاظ اقتصادی برای کشور دارای اهمیت بوده و می‌تواند زمینه‌ساز حضور بیشتر ایران در اقتصاد سوریه شود و درنتیجه منافع اقتصادی بیشتری برای کشور به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است با توجه به اینکه طبق قانون سزار سوریه مورد تحریم آمریکا قرار گرفته است؛ به نظر می‌رسد حتی برخی شرکت‌های روسی نیز که در کشورهای دیگر فعال هستند، فعالیت خود را در این کشور کم یا تعطیل نمایند. در نتیجه، این تحریم‌ها برای ایران که سال‌هاست با تحریم‌های آمریکا دست‌به‌گریبان بوده و توانمندی بالایی در حوزه برق دارد، یک فرصت بسیار مناسب است تا در غیاب رقبای خارجی به سرمایه‌گذاری در سوریه بپردازد. همچنین با توجه به آن که کشورهای همسایه سوریه ازجمله عراق و لبنان نیز در تأمین برق خود دچار مشکل هستند، مشارکت در بازسازی صنعت برق سوریه می‌تواند زمینه‌ساز صادرات برق از طریق سوریه به این کشورها بشود.

از لحاظ سیاسی نیز سرمایه‌گذاری ایران در صنعت برق سوریه دارای اهمیت زیادی است. چرا که این کشور در دوره‌های مختلف علاوه بر اینکه پل ارتباطی ایران با رزمنده‌های مقاومت در لبنان و فلسطین بوده، خود نیز کمک‌های قابل توجهی به این گروه­ها کرده است. بنابراین سوریه به‌عنوان خط مقدم مبارزه با اسرائیل، از لحاظ سیاسی و امنیتی برای جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت اهمیت زیادی دارد. ازاین‌رو مشارکت ایران در بازسازی صنعت برق سوریه می‌تواند با کاهش مشکلات و نارضایتی‌های مردمی در این کشور به حفظ سوریه در محور مقاومت کمک نماید.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/3100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *