طالبان

طالبان تجارت با هند از طریق پاکستان را متوقف کرد

به گزارش کسب نیوز به نقل از راشا تودی، پس از اینکه طالبان به قدرت رسید، حمل و نقل تجاری هند با افغانستان از طریق پاکستان را متوقف و دو پایانه تجاری مهم در مرز این کشور را تعطیل کرد.

اجی ساهای، مدیرعامل سازمان صادرات فدرال هند اعلام کرد: طالبان مسیرهای تجاری مرزی را بسته و هر گونه حرکت محموله در مسیرهای ترانزیتی با پاکستان را متوقف کرده است.

بر اساس گزارش مدیرعامل سازمان صادرات فدرال هند در حال حاضر مسیر تجاری امارات برای افغانستان فعال شده است.

بر اساس این گزارش؛ هند بزرگ‌ترین بازار افغانستان در جنوب آسیا به حساب می‌آید. صادرات هند به افغانستان در سال ۲۰۲۱ شامل مواد دارویی، تجهیزات پزشکی، کامپیوتر، سیمان، پوشاک و شیرینی‌جات حدود ۸۲۵ میلیون دلار بود و عمده صادرات افغانستان شامل میوه‌، میوه‌های مغزدار و عصاره سبزیجات به ارزش ۵۰۹ میلیون دلار می‌شد.

به گفته ساهای، هند امیدوار است که توقف تجارت موقتی باشد و تجارت این دو کشور پس از استقرار قانونی طالبان از سر گرفته شود.

اوایل این هفته محمد سهیل شاهین سخنگوی طالبان اعلام کرد: هند همچنان می‌تواند پروژه‌های ناقص خود در افغانستان را تکمیل و زیرساخت‌ها را فراهم کند.

شاهین همچنین گفته بود که اگر هند اقدام به تکمیل پروژه‌های ناقص و زیرساخت‌ها در افغانستان کند، ممانعتی ایجاد نمی‌کند؛ چراکه این پروژه‌ها برای مردم است.

وی در عین حال هشدار داده بود که اگر دولتی طرح مداخله‌جویانه در امور افغانستان داشته باشد و یا بخواهد از قلمرو این کشور به عنوان اهداف نظامی استفاده کند، همکاری نخواهد کرد.

قبل از اینکه طالبان افغانستان را تحت کنترل بگیرد، هند، ترکمنستان و پاکستان پروژه مشترک موسوم به معاهده «تاپی» برای ایجاد خط لوله گازی بین ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند را اجرا می‌کردند تا اینکه این کشورها از گاز ترکمنستان استفاده کنند.

این کشورها همچنین بر فراهم کردن زیرساخت‌ها در اتوبان‌ها و جاده‌های مواصلاتی افغانستان با بندر ایرانی چابهار نیز با هدف تسهیل انتقال کالا از طریق افغانستان همکاری می‌کردند.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/2632