حسین سلیمی

کاهش صادرات ایران به افغانستان طی دو هفته اخیر

حسین سلیمی درباره وضعیت تجارت ایران و افغانستان با توجه حمله طالبان به برخی نقاط کشور افغانستان گفت: وضعیت تجارت ایران با افغانستان متاثر از این شرایط است، زیرا با توجه به بروز ناامنی‌ها؛ تجار برای حفظ جان و مال خود تمایل کمتری به فعالیت تجاری دارند. 

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه در حال حاضر دو مرکز میلک و گمشاد بسته است، افزود: البته مرزهای ماهیرود و دوغارون باز است و تردد کامیون‌های تجاری از این دو مرز  انجام می شود، اما براساس اطلاعات واصله از گمرکات این ترددها به حداقل رسیده است و کامیون‌های اندکی از این عبور می‌کنند. 

وی بیان داشت: با توجه به شرایط پیش آمده در افغانستان و حملات طالبان، بعد از عبور کامیون ها حمل کالاهای تجاری از مرز و ورود این کامیون ها به افغانستان معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار آنها باشد و کالا به مقصد برسد،  لذا تجار و بازرگانان نیز فعالیت تجاری خود را به حداقل رسانده‌اند. 

سلیمی با اشاره به صادرات سالانه ۲.۷ میلیارد دلار کالا به افغانستان گفت: هر روزی که مرزها بسته باشد، قطعا از میزان صادرات ما نیز به این کشور کاسته می‌شود. 

وی افزود: فعلا به طور دقیق نمی توان گفت که طی دو هفته اخیر این وضعیت بر روی تجارت ما با افغانستان به چه میزان اثرات منفی داشته است، اما در مجموع و بطور کلی اثرات منفی خود را بر کاهش تجارت سالانه ایران به افغانستان داشته است و استمرار این وضعیت نیز اثرات بیشتری خواهد گذاشت.  

سلیمی بیان داشت: براساس شنیده‌های غیر رسمی در حال حاضر تردد کامیون محموله‌های بار تجاری از مرز دو غارون روزانه در حد ۲ یا سه کامیون است، در حالی که پیش از این شاید روزانه ۱۰۰ کامیون حمل کالاهای تجاری از این مرز عبور می‌کرد. 

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/2486