روابط تجاری ایران و افغانستان

توسعه روابط تجاری ایران و افغانستان نیازمند تاسیس بانک مشترک در چابهار است

محمد مهدی جوانمرد قصاب در پاسخ به این سوال که با توجه به ارتباطات تجاری بین ایران و افغانستان وضعیت مراودات مالی بین دو کشور چگونه است، گفت: مراودات مالی بین ایران و افغانستان به شیوه خاص خود از طریق صرافان دو کشور انجام می شود و با توجه به حضور صرافان افغانستان در ایران مشکل مالی در خرید و فروش کالا و به عبارتی انتقال کالاهای صادراتی به افغانستان وجود ندارد، البته در مورد واردات کالاهای افغانستان نیز با توجه به نقل و انتقال مالی توسط صرافان هیچ مشکلی وجود ندارد. 

رایزن سابق بازرگانی ایران در افغانستان افزود: همچنین بحث رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان ایرانی به افغانستان با توجه به سیاست‌های دولت، بخوبی در حال انجام است و معوقات در حال کاهش است. 

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر آیا بین ایران و افغانستان سیستم بانکی فعالی وجود دارد؟، گفت: قبلا یک سیستم بانکی بین ایران و افغانستان فعال بود که با توجه به سیاست های دولت افغانستان در چند سال اخیر این بانک فعالیتی ندارد، اما در صدد هستیم تا با مذاکرات این بانک مجددا فعالیت خود را آغاز کند. 

وی با تاکید بر اینکه انتظار ما از دولت افغانستان در رابطه با مراودات بانکی این است که نسبت به سایر کشورها در این بخش با ما رفتار بهتری داشته باشد، گفت: امیدواریم با همکاری دولت افغانستان شاهد فعالیت مجدد آرین بانک باشیم. 

وی بیان داشت: با توجه به شرایط ناشی از تحریم ها دولت افغانستان، فعالیت آرین بانک را در افغانستان متوقف کرد در حالی که انتظار می رفت با توجه به روابط دوستانه بین دو کشور و همچنین مراودات خوب تجاری بین ایران و افغانستان، به جای توقف  کامل، فعالیت این بانک محدود می شد. 

جوانمرد در پاسخ به اینکه آیا غضنفر بانک افغانستان پیشنهاد تاسیس یک شعبه را در چابهار داده است، گفت: خیر، اخیرا چنین پیشنهادی به ایران داده نشده است اما در سال‌های گذشته غضنفر بانک، پیشنهاداتی را به صورت غیر رسمی از طریق دولت افغانستان مبنی بر تاسیس بانک در چابهار به علت معاف شدن  چابهار از تحریم های آمریکا با ایران مطرح کرده است. 

وی با بیان اینکه علیرغم پیشنهاد غیررسمی غضنفر بانک، در سال های گذشته هیچ اقدامی از سوی آن بانک برای تاسیس بانک در چابهار صورت نگرفته و هیچ درخواستی نیز به ایران از سوی دولت افغانستان برای تاسیس بانک در چابهار ارائه نشده است، گفت: با این وجود برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان برقراری سیستم بانکی دو گسترش لازم است و به نظر می‌رسد، باید در این زمینه بین دو کشور همکاری وجود داشته باشد. 

وی افزود: با توجه به معاف بودن چابهار از تحریم های بین المللی لذا در این منطقه می توانیم شاهد حضور بانک های افغانستان و حتی بانک های مشترک ایران و افغانستان در منطقه چابهار باشیم. 

جوانمرد قصاب اظهار داشت: برای عبور بارهای ترانزیتی افغانستان از چابهار به سمت افغانستان نیاز به تاسیس یک بانک مشترک و خارج از سیستم تحریمی دارد تا بازرگانان افغانستانی بتوانند پرداخت‌های مالی خود را در چابهار به کشتیرانی، مناطق آزاد تجاری و … بپردازند. 

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/2370

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *