نشست چهارجانبه درباره بندر چابهار

هند از احتمال برگزاری نشستی چهارجانبه درباره بندر چابهار خبر داد

وزارت امور خارجه هند روز پنجشنبه از احتمال برگزاری دیداری چهارجانبه درباره بندر چابهار خبر داد.

به نوشته روزنامه «تایمز آف ایندیا»، این وزارتخانه اعلام کرد، احتمالاً در سال جاری میلادی کارگروهی متشکل از کشورهای هند، ازبکستان، ایران و افغانستان، تشکیل جلسه خواهند داد.

این مقام هندی افزود، کشورش شامل شدن بندر چابهار در چارچوب کوریدور شمال-جنوب را پیشنهاد کرده است و از تشکیل کارگروهی چهارجانبه برای استفاده مشترک از این بندر استقبال می‌کند.

او در ادامه درباره تشکیل جلسه‌ای میان این چهار کشور گفت: «این دیدار احتمالاً در نیمه دوم سال انجام خواهد شد».

سخنگوی وزارت امور خارجه هند با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه این کشور گفت، دولت هند از سال ۲۰۱۶ گام‌هایی عملی در راستای عملیاتی شدن بندر چابهار برداشته و «کارامدی آن اکنون به روشنی به اثبات رسیده است».

این کوریدور شمال-جنوب، حدود هفت هزار و دویست کیلومتر طول داشته و کشورهای هند، ایران، افغانستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، روسیه، آسیای مرکزی و اروپا را در بر می‌گیرد.

اواخر تیرماه امسال، «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند پیشنهاد داد بندر چابهار نیز در کریدور شمال-جنوب گنجانده شود.

جایشانکار با اشاره به سخنرانی طی کنفرانسی در ازبکستان، در صفحه توئیتر خود نوشت: «پیشنهاد دادم که بندر چابهار هم در چارچوب کریدور شمال-جنوب قرار بگیرد تا کشورهای آسیای مرکزی دسترسی امن، معتبر و بدون اختلال به دریا داشته باشند».

بندر چابهار ایران اغلب به عنوان بخش مهمی از چشم‌انداز هند در حوزه اقیانوس هند-آرام دیده می‌شود. دهلی نو از سال ۲۰۰۳ در توسعه این بندر سرمایه گذاری کرده و این بندر راهبردی را که در دریای عمان قرار دارد به عنوان یک وزنه تعادل در برابر حضور چین در بندر گوادر در پاکستان می‌بینند.

پیش از این، «یوگندرا کومار» دیپلمات سابق هندی گفته بود که تحریم‌های ثانویه آمریکا مهمترین عامل نگرانی شرکت‌های هندی برای فعالیت در پروژه‌های بندر چابهار به شمار می‌آید.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/2355

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *