صنایع فولاد و سیمان

درخواست تأمین ۵۰ درصد برق صنایع فولاد و سیمان

 در پی تنش آبی و کاهش بارندگی و همچنین افزایش مصرف برق خانوارها به دلیل موج گرمایی، دولت برای مدیریت قطعی برق خانوارها در تابستان، اقدام به قطعی برق صنایع پرمصرف برقی مانند فولاد و سیمان کرد تا برق خانوارها تأمین شود و در عوض در ساعات شبانه و کم مصرف برق به این صنایع اختصاص پیدا کند. متعاقب این مسئله کاهش تولید سیمان و افزایش قیمت در بازار مشاهده شد.

در این زمینه حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در نامه‌ای به کشاورز معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تأثیر قطع برق صنایع سیمان و فولاد بر بازار این محصولات را یادآور شد.

در این نامه آمده است: به دلیل اجرای برنامه‌های وزارت نیرو در مورد قطع یا ایجاد محدودی در برق مورد نیاز صنایع فولاد و سیمان، تولید شرکت‌های فعال در این دو صنعت به شدت کاهش یافته و به تبع آن عرضه محصولات فولادی و سیمانی در بورس کالا به کمتر از یک سوم حالت عادی رسیده است؛ این کاهش عرضه سبب بروز التهابات جدی در بازار این محصول شده است.

یکی دیگر از دلایل ایجاد التهاب در بازار سیمان دوگانگی در فروش محصولات است به نحوی که بخش  قابل توجهی از تولیدکنندگان همچنان محصولات خود را با قیمت‌های مصوب در درب کارخانه می‌فروشند که به دلیل وجود شکاف قیمت قابل توجه بین قیمت درب کارخانه و قیمت کف بازار، سود هنگفتی نصیب این خریداران می‌شود.

از طرفی دیگر دوگانگی کانال فروش باعث شده است بخش اندکی از فروش صنعت تقریباً‌ ۲۰ درصد از طریق بورس انجام شود و به دلیل این عرضه اندک رقابت شدیدی در بازار شکل بگیرد. در حالیکه در صورت عرضه کامل محصول در یک بازار امکان کشف قیمت منصافانه و منطقی فراهم خواهد شد.

در این نامه آمده استۀ با توجه به موارد فوق پیشنهادات زیر جهت مدیریت بازار سیمان و کاهش التهابات ارائه می‌شود: 

– پیگیری تأمین برق صنایع فولاد و سیمان به ویژه سیمان حداقل تا سطح ۵۰ درصد و افزایش تولید

– اعلام ممنوعیت فروش خارج از بورس جهت کشف قیمت منصفانه

– تجمیع عرضه‌ها و انجام عرضه هر دو هفته یکبار 

– عرضه سلف سیمان با موعد تحویل بیش از یک ماه جهت اطمینان‌بخشی به پیمانکاران پروژه‌ها و خریداران در تأمین نیاز آتی ایشان که این امر نیازمند اطمینان از تأمین برق در موعد سررسید تحویل خواهد بود.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/2251

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *