عرضه دام مولد

عرضه دام مولد به کشتارگاه تهدید ذخایر ژنتیکی

مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور، در پاسخ به اینکه دلیل اعتراض برخی دامداران که اخیرا در استان‌های کشور مطرح می‌شود، چیست؟ گفت: تولیدکنندگان هزینه‌های زیادی دارند و درآمدی برای آنها نمی‌ماند و وضعیت زندگی آنها هم با این شرایط نمی‌چرخد، دولت نهاده دولتی کافی به دامداران نمی‌دهد و آنها مجبورند، به قیمت چند برابر از بازار آزاد خریداری کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با بیان اینکه از سامانه بازارگاه برای یک رأس گاو، یک کیلوگرم جو می‌دهند، در حالی که ۱۵ کیلوگرم نیاز یک رأس دام است، گفت: در حالی که من خودم گاوداری ۴۰۰ رأسی دارم، ۱۰ تن کاه و ۱۰ تن جو تحویل داده‌اند که برای نیاز دو روز این دامداری کفایت می‌کند و بقیه را مجبور هستم، از بازار آزاد تهیه کنم و همه اینها باعث می‌شود، قیمت تولید بالاتر رود و هیچ درآمدی برایم نماند.

عالی در پاسخ به این سؤال که وزارت جهاد کشاورزی در برابر خواسته شما برای تامین علوفه چه جوابی می‌دهد، گفت: متأسفانه آنها جوابی نمی‌دهند و به ویژه دامداری‌های سنتی با مشکلات زیادی مواجه است. دامداران سنتی خرد هستند و کسی حرف آنها را گوش نمی‌کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در پاسخ به این سؤال که قرار بود همه نهاده‌های وارداتی مستقیم از طریق بازارگاه توزیع شود، پس این بازار چگونه شکل می‌گیرد، گفت: متأسفانه اینها مسائلی است که سیستم‌های نظارتی باید به آنها بپردازند و مشکل اصلی دامداران هم همین مسائل است.

وی که یک دامداری ۴۰۰ راسی دارد، کمبود نقدینگی را مشکل دیگر دامداران عنوان کرد و گفت: در حالی که دولت نهاده کافی به دامداران نمی‌دهد، آنها نقدینگی لازم برای خرید نهاده گران از بازار سیاه هم ندارند و دولت باید نقدینگی در اختیار دامداران قرار دهد تا آنها مجبور نشوند دام‌های خود را برای تأمین پول نهاده به کشتارگاه بفرستند.

عالی با بیان اینکه یک کیلوگرم شیر خام ۸۵۰۰ تومان  برای دامدار تمام می‌شود، گفت: دو روز پیش قیمت شیر خام را شورای عالی قیمت گذاری محصولات کشاورزی ۶۴۰۰ تومان تعیین کرده‌، اما کارخانه‌ها می‌گویند تا زمانی که محصولات لبنی را گران نکرده‌اند، نمی‌توانیم با پول جدید پول دامداران را پرداخت کنیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران همچنین با بیان اینکه قیمت دام زنده که خرید و فروش می‌شود ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است، افزود: هر رأس دام زنده برای دامدار ۸۰ هزار تومان است. یعنی در حقیقت در هر کیلو حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان ضرر می‌کنند، اما دولت برای گوشت یخ‌زده وارداتی کیلویی ۱۳۰ هزار تومان می‌پردازد.

وی در پاسخ به این سؤال که نهاده‌ها در گمرک وجود دارد، چرا برای مصرف دامداران حمل نمی‌شود، گفت: متأسفانه مشکل کمبود کامیون وجود دارد. از سوی دیگر برخی هم در ترخیص تعلل می‌کنند تا اینکه قیمت در بازار افزایش یابد و سود بیشتری ببرند.

عالی دلالی و واسطه‌گری را مشکل دیگر بخش تولید خواند و گفت: در حالی که دلالان گوشت را کیلویی ۹۰ هزار تومان از دامدار می‌خرند، اما قیمت در بازار از ۱۵۰ هزار تومان هم بیشتر است.

وی به مشکلات کشتارگاه‌ها هم اشاره کرد و گفت: متأسفانه در کشتارگاه‌ها همه امعاء و احشا دام که ارزش آن ۸۰۰ هزار تومان است برمی‌دارند و پس از مخلوط کردن با گوشت در قالب گوشت مخلوط به بازار می‌فروشند و در حقیقت سود اصلی را به جای دامدار آنها می‌برند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران همچنین گفت: فاصله تا خودکفایی گوشت بسیار اندک است و با یک گام کوچک و حمایت دولت از دامداران می‌توان خودکفا شد، اما متأسفانه در حالی که دامداران در شرایط سختی هستند، حمایتی هم از سوی دولت انجام نمی‌شود.

عالی تأکید کرد: با توجه به مشکلات دامداران، آنها دام‌های مولد را به بازار می‌فرستند که بهترین ذخایر ژنتیکی هستند و این هشداری برای تولید کشور است. اگر شرایط با این روند پیش برود، در چند سال آینده تولید گوشت در کشور به مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/2150