۳۰ هزار شغل خانگی در ۷ ماهه امسال ایجاد شد

اهمیت کارآفرینی و ضرورت توجه به آن در توسعه کشورها و نقش مشاغل خانگی در توسعه اقتصادی به عنوان یک فعالیت کارآفرینانه امری اثبات شده و غیرقابل انکار است. مشاغل خانگی به تمام فعالیتهایی گفته می شود که توسط بانوان یا حتی آقایان در زمینه ایجاد و راه اندازی یک کسب و کار در فضای مسکونی شکل گیرد به طوری که بتوان بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران، محصولاتی را برای فروش به بازار عرضه کرد.

با نگاهی به جوامع توسعه یافته متوجه می شویم که در تمام آنها سیاست های حمایتی از مشاغل خانگی و خرد سالهاست که در حال اجرا و پیگیری بوده و باور به نقش مشاغل خانگی در رونق اقتصادی جامعه در آنها نهادینه شده است. از اجرای طرح های مشاغل خانگی در دنیا بیشتر از سی سال می گذرد و اکنون درصد زیادی از مشاغل در کشورهای توسعه یافته به مشاغل کوچک و خانگی وابسته هستند.

رشد ۳۶۸ درصدی صدور مجوزهای مشاغل خانگی نسبت به سال گذشته

آزیتا همتیان، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی نیز با بیان اینکه چشم‌انداز توسعه مشاغل خانگی در دولت سیزدهم ترسیم شده است، گفت: ۲۳نشست کمیته تخصصی مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱برگزار کرده‌ایم. وی از صدور آنی بیش از ۹۵درصد درخواست‌های مجوز مشاغل خانگی خبر داد و افزود: در صدور مجوزهای مشاغل خانگی نسبت به سال گذشته رشد ۳۶۸درصدی به ثبت رسیده است.

همتیان با بیان اینکه بیش از ۳۰هزار شغل خانگی در هفت ماهه اول سال ۱۴۰۱ایجاد شده است، تصریح کرد: در زمینه ایجاد اشتغال خانگی نیز شاهد رشد ۳۹۱درصدی بوده‌ایم. وی با بیان اینکه بیشترین سهم پرداختی تسهیلات تکلیفی مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱متعلق به بانک‌های توسعه تعاون و رفاه کارگران است، افزود: پست‌بانک در رتبه سوم و بانک کشاورزی با ۸درصد جذب کمترین میزان پرداخت را داشته است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با بیان اینکه اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سال ۹۷در ۹ استان به صورت پایلوت آغاز شد، تصریح کرد: در حال حاضر این طرح در سه فاز شناسایی، توانمندسازی و ایجاد بازار در ۳۱ استان اجرا می‌شود. براساس این طرح با توانمندسازی بیش از ۵۹هزار نفر به بیش از ۴۵هزار فرصت شغلی دست یافته‌ایم.

همتیان با بیان اینکه تسهیل‌گری صدور مجوزها برای اولین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد، گفت: بیش از ۱۲۸هزار مجوز رشته‌های ثبت‌محور صادر شده است. در هفت ماهه اول سال ۱۴۰۱بیش از ۷۰هزار مجوز صادر کرده‌ایم که وزارت کار پیشتاز صدور مجوز مشاغل خانگی از نظر تعداد و سرعت صدور در بین سایر وزارتخانه‌هاست.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تأکید کرد: در دولت سیزدهم برای اولین بار مجوزهای مشاغل خانگی آنی صادر می‌شود.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/6707

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *