معافیت مالیاتی امارات

پایان سیاست معافیت مالیاتی امارات متحده عربی

امارات متحده عربی روز پنجشنبه اجرای ۹ درصد مالیات بر شرکت‌ها را با معافیت برای مناطق آزاد که زیربنای اقتصاد این کشور هستند، آغاز کرد. اعمال مالیات بر شرکت‌ها در امارات پس از وضع مالیات بر ارزش افزوده پنج درصدی در سال ۲۰۱۸ صورت گرفت که به معنای پایان تدریجی سیاست معافیت مالیاتی امارات متحده عربی است که به آن برای تبدیل به یک مرکز بین المللی تجارت و گردشگری و یک نقطه جذاب برای ثروتمندان کمک کرده بود.

به گزارش کسب نیوز، وزارت دارایی امارات متحده عربی اعلام کرد در آیین نامه جدیدی که روز پنجشنبه منتشر کرد، نهادهای واجد شرایط در بیش از ۳۰ منطقه آزاد امارات که کالاهایی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار به کشورهای همسایه صادر می‌کنند، مشمول مالیات صفر درصد خواهند شد، حتی زمانی که با دولت در فعالیت‌های استراتژیک مانند تولید و فرآوری کالاها و تدارکات سر و کار دارند.

شبانا امان خان، مدیر اجرایی سیاست مالیاتی وزارت دارایی امارات، در پاسخ به سوال رسانه‌ها که آیا معافیت‌های مالیاتی شرکت‌ها را به سمت مناطق آزاد تشویق می‌کند، گفت: این سیستم برای تضمین رونق بخش‌های استراتژیک در مناطق آزاد طراحی شده است. ممکن است با این اقدام امارات شاهد مهاجرت برخی شرکت‌ها باشد، اما هدف کلی این است که اطمینان حاصل شود که امارات همچنان جذاب است.

دولت امارات می‌گوید که مالیات شرکت‌ها را در راستای تلاش‌های بین المللی برای مبارزه با فرار مالیاتی و همچنین مقابله با چالش‌های ناشی از دیجیتالی شدن اقتصاد جهانی اتخاذ کرده است و امارات بر درآمد افراد مالیات اعمال نمی‌کند.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس معمولاً بر تأمین مالی بودجه خود از درآمدهای هیدروکربن‌ها متکی بودند، به تدریج اصلاحات مالیاتی را اتخاذ کردند و در سال ۲۰۱۷، شورای همکاری خلیج فارس مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کرد.

برآوردهای آژانس رتبه‌بندی اعتباری استاندارد اند پورز نشان می‌دهد که از سال ۲۰۲۵، مالیات‌ها می‌تواند بین ۱.۵ تا ۱.۸ درصد تولید ناخالص داخلی به درآمد سالانه هفت امیر نشین امارات اضافه کند، آن هم بر اساس مدل مالیات بر ارزش افزوده که ۷۰ درصد از درآمدهای جمع آوری شده را به هر کدام از امیرنشین‌ها و بقیه را به دولت فدرال اعطا می‌کند.

ترور کولینان از استاندارد اند پورز می‌گوید: مالیات ها به تنوع بخشیدن به درآمد دولت امارات متحده عربی کمک می‌کند تا از بخش نفت دور شود. با این حال، تأثیر کامل آن نامشخص است، زیرا هنوز دقیقاً نحوه توزیع مالیات بین امیر‌نشین‌ها اعلام نشده است.

نرخ ۹ درصدی که توسط امارات بر درآمد شرکت‌های بالای۳۷۵ هزار درهم (حدود ۱۰۰ هزار دلار) اعمال شده است، به استثنای بحرین که مالیات بر شرکت‌ها را اعمال نمی‌کند، پایین ترین نرخ در شورای همکاری خلیج فارس است، با این حال بسیاری این خبر را پایان بهشت مالیاتی در امارات توصیف می‌کنند.

به گفته یک شرکت مشاوره پرایس واترهاوس کوپرز (BWC)، عربستان سعودی ۲۰ درصد، قطر ۱۰ درصد، کویت ۱۵ درصد بر شرکت های خارجی و عمان نیز ۱۵ درصد مالیات بر شرکت ها اعمال می‌کند./

https://kasbnews.com/7014