عبور چین از ژاپن در خودروسازی

عبور چین از ژاپن در خودروسازی

Nikkei ژاپن با استناد به داده های انجمن خودروسازان چین گزارش داد که چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شد. صادرات خودرو چین در ژانویه تا مارس با ۵۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به ۱.۰۷ میلیون دستگاه رسید. در این مدت، ژاپن به عنوان صادرکننده برتر سابق ۹۵۰ هزار دستگاه خودرو فروخته است.

داده ها نشان می دهد که رشد صادرات خودرو چین به دلیل افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و افزایش تحویل خودرو به روسیه بوده است. صادرات خودروهای انرژی جدید، که شامل خودروهای برقی نیز می شود، سالانه ۹۳ درصد افزایش یافت و در سه ماهه اول سال به ۳۸۰ هزار دستگاه رسید که حدود ۴۰ درصد از کل صادرات خودروی چین را به خود اختصاص داد.

شاخه چینی تسلا با فروش ۹۰ هزار دستگاه در همین دوره، بزرگترین شرکت در صادرات خودروهای با انرژی نو بود. صادرات سه ماهه اول تسلا از چین نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است. صادرات چین به روسیه در دوره این گزارش نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر شد و به ۱۴۰۰۰۰ دستگاه رسید. این موضوع روسیه را به بزرگترین مقصد صادراتی خودروهای چینی تبدیل کرد.

پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تعدادی از خودروسازان جهانی به دلیل تحریم‌های غرب، روسیه را ترک کردند و همین امر زنجیره تولید و تامین کالا را دچار اختلال کرد و معاملات مالی جهانی را با روسیه با مشکل مواجه کرد. خودروسازان چینی هم به سرعت از این فرصت استفاده کردند و حضور خود را در بازار روسیه گسترش دادند.

طبق گزارش ها صادرات خودرو چین در سه ماهه دوم به رشد خود ادامه داده است. شرکت‌های خودروسازی این کشور از ژانویه تا فروردین امسال در مجموع ۱.۳۷ میلیون دستگاه خودرو صادر کرده‌اند. در ماه گذشته حجم صادرات خودروسازان چینی به ۳۷۶۰۰۰ دستگاه رسید که نسبت به ماه قبل ۳.۳ درصد و نسبت به سال قبل ۱۷۰ درصد افزایش داشت.

سال گذشته، حجم صادرات خودروی چین به رکورد ۳.۱۱ میلیون خودرو دست یافت و این کشور را به دومین صادرکننده بزرگ خودرو در جهان پس از ژاپن تبدیل کرد. انجمن خودروهای مسافری چین پیش بینی کرده است که صادرات این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۴ میلیون خودرو برسد.

انتهای خبر/تحریریه

https://kasbnews.com/6993