تامین کالاهای اساسی

رفع موانع تامین کالاهای اساسی توسط دولت آینده

محمد مهدی نهاوندی عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های ارزی برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور تناسبی با برآورد‌ها از نیاز به این اقلام در  سال۱۴۰۰ ندارد.

وی افزود: کاهش قابل توجه و چشم گیر تولید نهاده‌های دامی داخلی به دلیل خشکسالی کم سابقه در کنار افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت جهانی نهاده‌های دامی به وضوح نشان دهنده این واقعیت است که منابع پیش بینی شده برای تامین این اقلام جوابگوی حداقل نیاز کشور نیست.

نهاوندی ادامه داد: از طرفی هم زمانی برنامه‌ریزی برای تامین ارز و سایر رویه‌های اداری جهت تامین نهاده‌های دامی برای امسال با تغییر دولت مزید بر علت شده است و امروز ما شاهد بروز آثار اولیه کمبود علوفه در سطح تولید هستیم که به تدریج و در صورت تداوم وضع موجود شاهد تشدید مشکلات خواهیم بود.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران تصریح کرد: در حال حاضر واردات نهاده‌های دامی که توسط بخش خصوصی و دولت انجام می‌شود و همچنین توزیع این اقلام در کشور تحت کلید دولت است و ارز مورد نیاز جهت واردات این اقلام از سوی بخش خصوصی دو تا سه ماه پس از تحویل کالا به سامانه‌های مربوطه تامین می‌شود.

نهاوندی با بیان اینکه  که این امر صرف نظر از مساله نرخ ارز بحث تامین به موقع ارز برای واردات کالا جای نگرانی دارد، خاطرنشان کرد: از اتاق فکر و تصمیم سازان این حوزه در دولت جدید انتظار می‌رود، قبل از بحرانی‌تر شدن شرایط بازار نهاده‌های دامی نسبت به رصد شرایط موجود به ویژه از طریق برگزاری نشست و تبادل نظر با تشکل‌های بخش خصوصی از هرگونه خلاء در برنامه‌ریزی و اجرا که می‌تواند آثار جبران ناپذیری بر معیشت مردم و تولید بخش غذا در کشور داشته باشد، پیشگیری کند.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/2074

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *