حضور دانش‌بنیان‌ها در مکران برای توسعه قطب علم و فناوری

نشستی مشترک با حضور حسین دهقان نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر توسعه سواحل مکران و علی اسدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و جمعی از معاونان، مدیران و مدیران عامل شرکت های فناور و دانش بنیان و با هدف هم افزایی پارک های علم و فناوری با دبیرخانه و بهرمندی از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در منطقه مکران برگزار گردید.

در این نشست علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بر مرجعیت این سازمان تاکید کرد و گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تلاش کرده تا حوزه های متنوعی از جمله کشاورزی، جغرافیا، زبان،گردشگری و غیره را پوشش دهد و شرکت های فناور و دانش بنیان در حیطه های گوناگون در این مجموعه عضویت و استقرار دارند.

وی با اشاره به محوریت جلسه با عنوان توسعه سواحل مکران و اعلام آمادگی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در راستای به کارگیری ظرفیت های در دسترس سازمان خاطر نشان کرد: امیدواریم تا با بهره مندی از ظرفیت های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در جهت تحقق این امر گام برداریم.

محوریت دیپلماسی دانش‌بنیان

ایرج اله‌دادی، معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از دانش‌بنیان‌ها و تولید داخلی گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگترین پارک شهری و دانشگاهی کشور، سال جاری را با محوریت دیپلماسی دانش بنیان به پیش می برد و در تلاشیم تا فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی به فعالیت بپردازیم و فناوری ها را به کشورهای همسایه و آمریکای جنوبی و دیگر کشورها نیز انتقال دهیم.

اله‌دادی ضمن اشاره به شعار دانشگاه تهران با عنوان جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی اظهار داشت: این رویکرد سرلوحه کار تمامی واحدهای دانشگاه تهران است.

وی در ادامه گزارشی از عملکرد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۱ ارائه داد و تشریح کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دارای ۴۶۰ واحد فناور، ۶۵۰۷ نیروی انسانی فناور شاغل در شرکت ها، ۱۰۴۹ محصول و یا خدمت ، نزدیک به ۳۵۰ هزار دلار صادرات محصولات و خدمات شرکت‌ها و بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان فروش توسط شرکت ها می باشد.

تفاهمی چهارجانبه برای توسعه خدمات به دانش‌بنیان‌ها

معاون توسعه پارک از امضای تفاهم نامه ناحیه نوآوری در خرداد ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: ناحیه نوآوری دانشگاه تهران اولین ناحیه نوآوری کشور است که در یک تفاهم چهارجانبه با شهرداری، وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ریاست دانشگاه تهران به مرحله اجرا می رسد.

وی در ادامه افزود: این ناحیه نوآوری نزدیک به ۸۰۰ هکتار است و ناحیه کلیدی و تجاری تهران را شامل می شود که بزرگراه های مدرس، شهید چمران، حکیم، شهید گمنام و خیابان مطهری را در بر می گیرد؛ همچنین سیزده خدمت از سوی شهرداری به شرکت ها در این بخش ارائه می شود. اله‌دادی با اشاره به اینکه تغییر اکوسیستم اطراف دانشگاه تهران به ناحیه فناوری و نوآوری کشور امری ضروری است، تصریح کرد: بخش دیگر ناحیه نوآوری دانشگاه تهران ۵۷ هکتار است که محدوده کارگر شمالی، انقلاب، وصال شیرازی و کشاورز را شامل می شود.

وی با بیان اینکه ناحیه نوآوری دانشگاه تهران پلی بین صنایع سنتی و فناوری‌های نوین و دستیابی به اهداف تحول دیجیتال است خاطر نشان کرد: گسترش فضای کسب و کار، ایجاد اکوسیستم فناوری و نوآوری باز، امکان استقرار شرکت های دانش‌بنیان، شتابدهنده ها و عناصر نواحی نوآوری، وجود ظرفیت های بالفعل منطقه مانند مراکز نوآوری، دیتا سنتر، شتابدهنده های تخصصی، Open Lab و ۵G از مزایای این ناحیه است.

مکران می‌تواند پیشران توسعه ملی باشد

حسین دهقان دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران، به تببین ظرفیت های موجود در سواحل مکران پرداخت و گفت: سواحل مکران می تواند موتور پیشران توسعه ملی باشد و ضروری است که در این منطقه تولید سرمایه صورت گیرد، به همین جهت باید با یک نگاه ملی و دردمندانه از این ظرفیت بهره گرفته شود.

وی در راستای تحقق توسعه سواحل مکران از دستیابی به راهبردهای اساسی صحبت کرد و افزود: ضروری است تا مجموعه راهبردهایی برای شناسایی نقاط مشخصی که بیشترین تناسب را با فعالیت های مناسب توسعه دارند، تدوین کرده و در راستای این راهبردها، اقدام کنیم. دهقان با تاکید بر توجه به محیط زیست در توسعه سواحل مکران ، یادآور شد: ما نباید در کنار توسعه منطقه از توجه به حفظ محیط زیست غافل شویم و تاکید ما بر حفظ توازن محیط در کنار توسعه هم جانبه سواحل مکران می باشد.

حضور دانش‌بنیان‌ها در مکران برای توسعه قطب علم و فناوری

نماینده ویژه رئیس جمهور در خصوص نحوه همکاری با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران پیشنهاداتی را ارائه داد و افزود: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می تواند با حضور در منطقه مکران، به توسعه قطب علم و فناوری در این ناحیه کمک کند و همچنین با انجام تحقیقات و مطالعات و شکل گیری قطب علم وفناوری، می توان زنجیره های مختلفی ایجاد کرد که به اشتغال و جذب سرمایه گذار  منجر شود و افزایش راندمان و بازدهی منطقه را به دنبال داشته باشد.

دهقان در پایان افزود: اطلاعات و تسهیلات لازم از سوی شورای توسعه سواحل مکران در اختیار پارک علم و فناوری دانشگاه تهران قرار خواهد گرفت تا اقدامات لازم برای تحقق این موضوع اجرا شود. همچنین در بخش دیگری از این نشست مدیران عامل شرکت های فعال پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در حوزه کشاورزی، دامپروری، الکترونیک و غیره حضور یافته و به ارائه دستاوردهای مرتبط و موثر خود که می تواند در توسعه سواحل مکران به کار گرفته شود، پرداختند.

انتهای خبر/

https://kasbnews.com/6911