وزیر صنعت

بالاخره وزیر صنعت کارت قرمز گرفت و برکنار شد

نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی امروز؛ یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در جلسه ۳۰۴ این مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار قرار دادند.

در ابتدای این جلسه موافقان استیضاح نظرات خود را در مورد عملکرد وزیر صمت بیان کردند.

رسولی نژاد: قیمت خودرو سرسام‌آور است

رسولی نژاد نماینده دماوند در موافقت با استیضاح وزیر صمت، عدم وجود برنامه مدون برای تعهدات ارزی صادکنندگان، کارت های یکبار مصرف بازرگانی، ایجاد فضای رانتی در تخصیص ارز به گروه‌های خاص، رفع نشدن مشکل رفع تعهدات ارزی صادر کنندگان را از مشکلات وزارت صمت در دوره وزارت فاطمی امین برشمرد.

وی مردمی نبودن مدیران وزارتخانه و بی توجهی به شرایط اقتصادی کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این کار سبب شده تا آنان مشکل مردم را درک نکنند.

رسولی نژاد با اشاره به چالش های صنعت خودرو در کشور بیان داشت: وزیر صمت قرار بود برای ساماندهی صنعت خودرو برنامه های خود را ارائه دهد اما هنوز برنامه خاصی از سوی وزیر ارائه نشده و قیمت خودرو همچنان سرسام آور است.

نماینده مردم دماوند بیان داشت: انتصابات فامیلی بدون توجه به شایستگی ها، عدم توجه به شرایط کشور و برگزاری جلسات پر هزینه از دیگر چالش های وزرات صمت است.

چنارانی: دیگر نمی‌توانیم در چشم مردم حوزه انتخابیه خود به دلیل گرانی‌ها نگاه کنیم

هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: دیگر نمی‌توانیم در چشم مردم حوزه انتخابیه خود به دلیل گرانی‌ها نگاه کنیم. در جلسه قبلی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت هشدار دادیم که فرصت آزمون و خطا باقی نمانده است. خدا را شاکرم که وامدار کسی نیستم و تاکیدم این است که فاطمی امین توان مدیریت این وزارتخانه را ندارد. مجلس شورای اسلامی در استیضاح قبلی بار دیگر به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتماد کرد اما چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد؟ در این مدت قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است؟ ما واردات خودرو را در مجلس قبل تأیید کردیم و مجدداً در این مجلس به تصویب رسید اما به کجا رسید؟ آقای فاطمی امین! اگر شما لایحه دوفوریتی برای واردات خودروهای کارکرده داشتید چرا در یک سال گذشته برای ساماندهی این بازار به مجلس شورای اسلامی ارائه نکردید؟

موسوی لارگانی: قیمت مسکن سر به فلک کشیده است

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: من از همان زمان معرفی فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی نسبت به توانایی او شک داشتم بالاخره بعد از چند دوره نمایندگی مطالعه برنامه‌ها مشخص می‌کند که کدام وزیر چقدر توانایی دارد؛ آقای فاطمی امین در زمان رای اعتماد قول داد و رای گرفت ولی به وعده‌هایش عمل نکرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خیلی هنر می‌خواهد که یک وزیر یک تنه این همه نارضایتی ایجاد کند این وزارتخانه به ژنرال ارشد کارکشته نیاز دارد اما آقای فاطمی‌امین سرجوخه هم نیست. همه از گرانی خودرو می‌گویند اما وضعیت خراب‌تر است و مشکل از زیرساخت‌هاست. آقای فاطمی امین بلایی سر زیرساخت‌ها و چارت‌ها آورده است که من نمی‌خواهم اینجا از آن بگویم، قرار بر این است که برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت فقط نسبت به برنامه‌های وزیر صحبت کنیم. آقای فاطمی امین در حوزه مرجع کارشناس شیمی بدون تجربه را به عنوان معاون معدن انتخاب کرد در وضعیت مصالح هم گرانی را به حدی رساند که اکنون خانه‌دار شدن مردم برای اقشار متوسط به یک قرن می‌رسد. چرا باید اصرار بر ماندن وزیری کنیم که زندگی عادی را برای شهروندان به آرزو تبدیل کرده است.

وی با بیان این‌که سال گذشته متوسط قیمت مصالح ساختمانی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: صحبت از قسطی فروختن خودرو می‌کنند در حالی که پول را از مردم می‌گیرند و موعد تحویل خودرو دو سال دیگر است، آقای فاطمی امین اعلام کنید کدام خودروساز می‌خواهد قسطی خودرو به مردم بدهد. دو سال محصولات خودروسازان را از قبل فروخته و پول آن را می‌گیرید و این کارهایتان همه منشأ ایجاد بحران است. شما به غیر از آینده فروشی چه کردید؟ آقای فاطمی امین در جلسه استیضاح اول وعده واردات خودروی خارجی را داد و مجوز این کار را هم داشت اما چه کرد. بهتر است توجیه نیاورید که گوشمان پر است. وضعیت را به جایی رسانده‌اید که قیمت پراید ۱۰۰ میلیونی به ۳۰۰ میلیون رسیده است.

دهقانی: وزیر صمت در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است، در حالی که باید وزیر صنعت باشد

الله وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ۷۰ درصد آلایندگی‌های کلانشهرها مربوط به خودروها است و همچنین اگر تصادفات جاده‌ای و هزینه‌های اورهال کردن آنها را در نظر بگیریم، با توجه به تولید حدود یک میلیون خودرو در سال چگونه می‌توانیم خودروی فرسوده را از رده خارج کنیم؟ از زمانی که فاطمی امین تصدی وزارت صمت را بر عهده گرفته است، قیمت خودرو تاکنون ۳ برابر شده و قیمت پراید از حدود ۱۰۳ میلیون تومان به ۳۳۰ میلیون رسیده است که این فاجعه است. وزیر صمت در برنامه خود گفت ۱.۵ میلیون خودرو در سال تولید خواهد شد که خبری از آن نیست. همچنین قول داده بود قرعه کشی را حذف خواهند کرد که از آن هم خبری نیست. وزیر صمت در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است، در حالی که باید وزیر صنعت باشد.

بدری: انتقاد از عدم دفاع فاطمی امین از مصوبه خودرویی مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام

در ادامه صدیف بدری نماینده اردبیل در موافقت با استیضاح وزیر صمت از اینکه وزیر صمت در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واردات خودروی کارکرده حاضر نشده و از مصوبه مجلس دفاع نکرده است، انتقاد کرد.

وی گفت: در استیضاح قبلی نمایندگان به وزیر صمت فرصت دادند اما وزیر بسیاری از فرصت‌ها را از دست داد. آقای فاطمی امین! چرا در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در هیأت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام حاضر نشدید و از مصوبه مجلس درباره واردات خودروهای کارکرده دفاع نکردید و الان لایحه دو فوریتی برای این کار ارائه می‌دهید؟ خودروسازان داخلی هر روز کیفیت خودرو را کاهش می‌دهند و خودروسازان ما بیشتر از آنکه خودروساز باشند مونتاژ کار هستند، جامعه از ما انتظار تغییر و تحول در وزارت صمت را دارد و ما باید امروز وزیر صمت را برکنار کنیم.

آزادیخواه: فاطمی امین فرد پاک دستی است اما توان مدیریتی او ضعیف است

احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به آمار، خودروسازان ۶۷ هزار دستگاه بیش از آنچه تولید کرده‌اند، فروخته‌اند. فاطمی امین فرد پاک دستی است اما توان مدیریتی او ضعیف است. امروز روز استیضاح فاطمی امین نیست بلکه شب اول قبر من نماینده مردم است. ما مدیون مردم و بدهکار مردم هستیم. ما در مجلس به زحمت قانون تصویب می‌کنیم اما وزیر آئین نامه را تهیه نمی‌کند که در اینصورت فقط نمایندگان هستند که باید پاسخگوی مردم باشند.

نظری: امروز مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند

در ادامه سید غنی نظری نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: امروز مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند.

وی ادامه داد: اگر یک وزیر استیضاح شود حساب کار دست بقیه وزرا می آید امروز باید برای دیدار با وزرا به دنبال آشنا باشیم.

حضرت پور: چرا آبروی مجلس را بُردید

روح الله حضرت پور از نمایندگا ن موافق استیضاح فاطمی امین گفت: آقای وزیر حقوق ملت ایران را به رویایی دست نیافتنی تبدیل کردید اکنون استیضاح این وزیر نابلد در حال انجام است، این استیضاح باندهای گردن کلفت خودرو و مسببان وضعیت فعلی است.

نماینده مردم ارومیه خطاب به وزیر صمت بیان داشت:ما از فشارهای دوستان شما تاثیر نمی پذیریم، سخنگوی شما به چه دلیلی علت استیضاح را ندادن رانت به نمایندگان عنوان می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به وزیر اظهار داشت: چرا آبروی مجلس را ُبردید چرا در هفته های اخیر باندهای مافیای خودرو خودشان را به آب و اتش می زنند تا استیضاح شما به سرانجام نرسد.

وی افزود: مردم با این استیضاح به آینده امیدوار می شوند چون با برنامه های وزیر صمت تهیه جهیزیه و داشتن خودرو برای جوانان ایرانی به یک رویا تبدیل شده است.

قالیباف: حضور رییس جمهور در جلسه استیضاح اختیاری است

در ادامه محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات سیدغنی نظری که حضور نداشتن رییس جمهور در این جلسه را بی توجهی به خواسته اکثریت نمایندگان مجلس دانسته بود، گفت: ناطق محترم نکته ای را اشاره کردند عدم حضور رییس جمهور بی توجهی به مجلس است اما اینگونه نیست طبق آیین نامه داخلی مجلس هیچ گونه الزامی برای حضور رییس جمهور در جلسه استیضاح وجود ندارد و حضور ایشان اختیاری است.

فلاحی: اگر درست تصمیم نگیریم مرگ مجلس را رقم زده‌ایم/ مردم در مورد ما قضاوت می‌کنند

در ادامه سارا فلاحی در موافقت با استیضاح وزیر صمت در صحن علنی مجلس در موافق با طرح استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فلسفه استیضاح کمک به دولت است برای آنکه گلوگاه‌های حساس آن از مدیران ناکارآمد و کارنابلد پاک شود.

وی افزود: هرچند همواره در فصل استیضاح مجلس مورد آماج حملات و تخریب‌های ناجوانمردانه قرار می‌گیرد و کسانی که می‌خواهند صندلی‌های قدرت خود را بر خاک بنشانند و ماندگار بمانند شان نمایندگان مجلس را خاک می‌کند اما اینها باعث نمی‌شود که ما مسئولیت تاریخی خود را فراموش کنیم. امروز همان بزنگاه مهمی است که مردم بیرون از صحن مجلس منتظر هستند تا ما مسئولیت تاریخی خودمان را انجام دهیم.

فاطمی امین: بارها گفته‌ام و می‌گویم صنعت خودروی ایران بیمار است

در ادامه این جلسه، فاطمی امین پشت تریبون قرار گرفت تا از خود در برابر انتقادات نمایندگان دفاع کند. سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: استیضاح حق مجلس است ولی چه کسانی از این استیضاح نفع می‌برند؟ چرا عده‌ای بیرون از مجلس استیضاح خوشحالند؟ چه منافعی به خطر افتاده است؟ چرا برخی در مجلس به دنبال دو قطبی سازی هستند؟ هرکه به دنبال ایجاد دوقطبی باشد خیانت کرده است. دولت مردمی و مجلس انقلابی با یکدیگر باید مسائل را حل کنند. برخی استیضاح من را به برد مجلس و باخت دولت تعبیر می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به افزایش قمیت خودرو گفت: افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد بخاطر افزایش قیمت تمام شده خودرو در کارخانه نیست. از آذرماه یک تقاضای کاذب ایجاد شد و عده‌ای بخاطر حفظ ارزش پول به سمت این بازار می آیند. افزایش قیمت خودرو در بازار معلول اتفاقات اقتصادی متفاوتی است. بارها گفته‌ام و می‌گویم صنعت خودروی ایران بیمار است. اگر سال‌های گذشته واردات خودرو متوقف نمی‌شد و میزان تولید کم نمی‌شد الان با این موضوعات درگیر نبودیم. صنعت خودرو مبتنی بر مونتاژ و واردات است به همین دلیل با تحریم‌ها میزان تولید خودرو کاهش پیدا می‌کند.

در ساعت ۱۳ نوبت عصر جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برای ادامه رسیدگی به طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.

سیاهکلی: دولت برای حل مشکلات همه تلاش خود را می کند

لطف‌الله سیاهکلی در جلسه علنی نوبت ظهر امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان موافق گفت: دولت آقای رئیسی به خصوص شخص او، ولایی و با اخلاص است که امور اجرایی را برای مردم به عهده گرفتند. شهادت می‌دهم که برای حل مشکلات تمامی تلاش صورت گرفته و بخشی از مسائل حل شده که آینده کاملا آن را مشخص می‌کند اما وظیفه ما در مجلس شورای اسلامی کمک به دولت است که در موارد لزوم گوشزد هم می‌کنیم اگر درست نشد از تمام ظرفیت‌های قانونی برای استیفای حقوق مردم استفاده خواهیم کرد تا کشور متحمل هزینه نشود.

وی ادامه داد: باید برای حل مشکلات کمک کرد که مسیر آن هم شایسته سالاری است تا مدیران براساس شایستگی و نه براساس فامیل بازی، دوستی و باند بازی انتخاب شوند. من از مجلس شورای اسلامی می‌خواهم کشور را برای همیشه از شر اندرونی‌ها و گروه‌های بی نام و نشان خلاص کنند.

اعتراض شدید نمایندگان به اظهارات سیاهکلی

در ادامه نماینده مردم قزوین در مجلس انتقادات تندی را به عملکرد وزارت صمت در حوزه خودرو مطرح کرد. این انتقادات موجب اعتراض نمایندگان و فریاد های دو دو شد.

در ادامه سیاهکلی خطاب به نمایندگان معترض گفت: آقا انقدر داد نزن نوکریت به دولت ثابت نکن شما نوکر مردم هستید، شما با واردات خودرو دست دوم مخالف بودید اما یک هفته پیش موافق شدید.

حاجی دلیگانی: آمده ایم تا به نام جمهوری اسلامی کاری کنیم و برای مردم رفاه ایجاد کنیم

حسین حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: از خداوند می خواهم ما را آنی و کمتر از آنی به خودمان وا نگذارد؛ معتقدم ساختار تصمیم گیری اقتصادی دولت دچار اشکالاتی است. وضعیتی که در جامعه امروز می بینیم و اینکه هیچ کدام از ما نمایندگان نمی توانیم مطالب را کامل توجیه یا تبیین کنیم، از این اشکالات نشأت می گیرد.

وی ادامه داد: صمت یکی از بخش های مهم اقتصادی دولت است که بالغ بر ۶۵ درصد سهم اقتصاد کشور را بر عهده دارد و شامل بخش های صنعت، معدن صادرات و واردات می شود و از حوزه های تأثیرگذار این وزارتخانه است. امروز متأسفانه قیمت خودرو به یک شاخص تبدیل شده است وقتی هم در جامعه می خواهیم توضیحی بدهیم و مطالب به حق را بگوییم، مردم می پرسند پراید چند؟ یعنی با این شاخص می سنجند. در ۱۸ ماه وزارت آقای فاطمی امین تلاش شده کار به جایی برسد که اثرش در سفره مردم دیده شود مگر هدف ما وزارت یا وکالت بنده است؟ آمده ایم تا به نام جمهوری اسلامی کاری کنیم و برای مردم رفاه ایجاد کنیم. ۲۹۰ تذکر کتبی، ده ها تذکر شفاهی و ۲۵۰ سؤال از وزیر صمت در این مدت وصول شده است که ۵ مورد از سؤال ها مشمول ماده ۲۳۴ (جرم) بوده است.

فاطمی امین:هواپیمای اقتصاد تازه تیک آف کرده و از زمین بلند شده اجازه ندهید دوباره به زمین بنشیند

فاطمی امین در جلسه بعدازظهر مجلس در سخنانی گفت: در ۹ ماه اول ۱۴۰۰ رشد اقتصاد در بخش صنعت ۳ درصد بوده و کل اقتصاد ۴ درصد بود در صورتی که در ۹ ماه ابتدایی ۱۴۰۱ رشد بخش صنعت به ۸ درصد رسیده است. تورم بخش مصرف کننده در کل اقتصاد در شهریور ۱۴۰۰، ۴۵.۸ و در بهمن ۱۴۰۱؛ ۴۷.۸ درصد بوده است. در حالی که تورم کالاهای صنعتی در سال ۱۴۰۰، ۶۳.۵ درصد و در سال ۱۴۰۱، ۴۲.۳ درصد بوده است. این بسیار اشتباه است که پول آب، برق و گاز و دستمزد ریالی بوده اما قیمت محصول دلاری باشد. وزارت صمت ۳۰ درصد اقتصاد کشور را در دست دارد. در کل دنیا ۹۰ رشته فعالیت وجود دارد که ۲۷ رشته از این فعالیت های اقتصادی به وزارت صمت بازمی‌گردد. وزارتخانه ای که ۳۰ درصد تولید کشور را در دست داشته و یک سوم کل فعالیت‌ها را دربرمی‌گیرد. در طول دولت قبلی ۴ تا سرپرست داشته است. آمار تورم خودرو از اردیبهشت‌ماه تا آبان‌ماه سال گذشته کاهشی بوده و از آذرماه افزایش پیدا کرده است که به قیمت ارز باز می‌گردد. مگر من مسئول ارز هستم چالش‌های بازار ارز در کار بنده نیز تاثیر منفی می‌گذارد قیمت مواد اولیه کارخانه‌ها افزایش می‌یابد. هواپیمای اقتصاد تازه تیک آف کرده و از زمین بلند شده اجازه ندهید دوباره به زمین بنشیند. ما در دهه ۹۰ رشد اقتصادی پایین داشتیم، یک دهه عقب ماندگی داریم یعنی درآمد واقعی مردم بالا نرفته است. ما امروز وارث تورم سال ۹۶ هستیم. پنج سال است که تورم بالای ۳۰ درصد داریم که این بی‌نظیر است و ده سال است که تورم بالا و تولید تضیف بوده و درآمد هزینه خانوارها به هم ریخته است.

فاطمی امین از قطار دولت سیزدهم پیاده شد

بعد از پایان سخنان وزیر، رأی گیری مجلس برای استیضاح فاطمی امین وزیر صمت آغاز و رأی گیری به مکتوب انجام شد.

در نهایت، نمایندگان مجلس به رفتن فاطمی امین از دولت رأی مثبت دادند و فاطمی امین با رأی ۱۶۲ رأی از همراهی کابینه سیزدهم بازماند. بنابر اعلام رئیس مجلس از میان کل حاضرین که ۲۷۲ رأی بود ۱۰۲ رأی مخالف استیضاح و ۲ رأی ممتنع و ۱۶۲ رأی موافق استیضاح و ۶ رأی باطله بود که در نهایت منجر با رأی آوردن استیضاح فاطمی امین شدبه ادامه کار فاطمی امین اعتماد نکردند.

با استیضاح فاطمی امین، پنجمین خروجی در کابینه سیزدهم رقم خورد. پیش از این ۳ وزیر کابینه استعفا داده و یک وزیر و یک معاون نیز با تصمیم رئیس جمهور برکنار شده بودند.

پایان پیام/

https://kasbnews.com/6849