مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اقدامات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای صادرات

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تِتا) پس از اقدامات مؤثری که در زمینه ساماندهی فضای تجارت الکترونیکی داخلی از طریق اعطای اینماد، رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی، ایجاد سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات و داوری جمعی برخط و … به انجام رساند، با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران و بخش خصوصی صادرات از طریق تجارت الکترونیکی را در دستور کار خود قرار داده است.

کارگروه مشورتی راهبری تجارت الکترونیکی که از دو سال گذشته به ابتکار مرکز تِتا با حضور نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی از جمله کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی و انجمن تجارت الکترونیکی تهران و همچنین کسب‌وکارهای برتر در مرکز تتا تشکیل شده است، در جلسه از با حضور رئیس مرکز تِتا، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، رایزن بازرگانی ایران در امارات و دیگر اعضا به موضوع صادرات از طریق تجارت الکترونیکی پرداخت.

در این جلسه که با حضور امین کلاهدوزان رئیس جدید مرکز تِتا، علیرضا پیمان پاک رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و محمدباقر مجتبایی دبیرکل سابق اتاق اصناف ایران و رایزن بازرگانی ایران در امارات برگزار شد، علیرضا پیمان پاک به فراهم شدن زیرساخت‌های همکاری پلتفرمی بین کسب‌وکارهای ایران و روسیه و نهایی شدن مذاکرات با دو پلتفرم روسی جهت عرضه کالا توسط پلتفرم‌های داخلی اشاره و نسبت به انتقال ارز حاصل از صادرات به صورت رمزارز به داخل کشور یا واردات کالا از طریق آن ابراز امیدواری کرد.

همچنین امین کلاهدوزان با اشاره به مأموریت مرکز نسبت به باز کردن مسیر صادرات از طریق تجارت الکترونیکی در سال جاری، از تلاش مرکز برای ایجاد بسترهای توسعه تجارت الکترونیکی در داخل و خارج از کشور خبر داد.

محمدباقر مجتبایی که هماهنگ‌کننده روابط بازرگانی ایران با ۲۳ کشور عربی نیز است، از اولویت ورود پلتفرم‌های داخلی به بازار کشورهای عربی و لزوم ایجاد کنسرسیوم‌هایی به منظور افزایش ظرفیت کسب‌وکارهای اینترنتی داخلی بدین منظور سخن گفت.

محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون فاوای اتاق ایران که مسئولیت مرکز تجاری ایران و امارات را نیز بر عهده دارد، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های مرکز تجاری، به ظرفیت‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس برای صادرات کالا و خدمات از جمله محصولات فرهنگی مثل فیلم و سریال، خدمات سلامت و برخی کالاها مثل خوراکی و میوه اشاره و ابراز امیدواری کرد با تقویت روابط رو در رو بین کسب‌وکارهای دو طرف، ورود به بازارهای کشورهای مذکور تسریع شود.

حسین اسلامی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران نیز با اشاره به ظرفیت‌های خوب شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و کسب‌وکارهای اینترنتی و آمادگی برای صادرات کالا و خدمات، این مهم را منوط به فراهم شدن بسترهای لازم به ویژه در حوزه انتقال وجوه دانست.

وی به اهمیت توجه به رمزدارایی در کنار رمزارز اشاره و استفاده از آن را در مبادلات تجاری بین‌المللی به دلیل نوسانات بسیار زیاد رمزارز کاربردی‌تر خواند.

فرشاد وکیل‌زاده رئیس اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی نیز به لزوم بسترسازی و حمایت نهادهای دولتی در عین عدم ورود به عملیات اجرایی اشاره و ضمن اشاره به ظرفیت فنی پلتفرم‌های داخلی، جذب کاربر خارجی از طریق تبلیغات و … را دشواری اصلی صادرات از طریق تجارت الکترونیکی دانست.

در ادامه جلسه نماینده کسب‌وکار یک پلتفرم موفق حمل و نقل شهری نیز مطالعات و برنامه‌ریزی این پلتفرم برای حضور در کشورهای همسایه را تشریح کرد و برای نقش‌آفرینی جهت تسهیل تجارت خارجی و ترانزیت از مسیر ایران اعلام آمادگی کرد. نماینده کسب‌وکار پزشکی و درمانی نیز ضمن توضیح اقدامات کمیسیون سلامت انجمن تجارت الکترونیکی تهران، از برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات سلامت به کشورهای همسایه با توجه به ظرفیت فوق‌العاده پزشکی ایران خبر داد.

نماینده کسب‌وکار عرضه کالا نیز از برنامه‌ریزی خود برای حضور در بازار خرده‌فروشی چین طی جلسات مشترک با سرکنسول ایران در گوانگجوی چین خبر داد که با توضیحات تکمیلی سید محمدیوسف طاهری مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران و اعلام حمایت و آمادگی برای هماهنگی هرچه بیشتر جهت ارتباط کسب‌وکارهای داخلی با پلتفرم‌های مطرح چین با توجه به قرارداد همکاری جامع ۲۵ساله بین ایران و چین همراه شد.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/6295

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *