آیتو M۵

آیتو M۵ ؛ محصول احتمالی و برقی بهمن موتور

در حال حاضر آیتو M5 در کارخانه شریک بهمن موتور (برای پروژه دیگنیتی) در چین تولید می شود و با توجه به سیاست های گروه بهمن، احتمال آن بسیار است که محصول برقی این خودروساز بخش خصوصی، کراس اوور جدید هواوی باشد.

آیتو محصولی تحت نشان Seres چین است. این همان نشانی است که خودروی قبلی هواوی با نام SF5 با آن تولید شده بود. این کمپانی که با نام SF موتورز هم شناخته می شود سازنده قطعات و خودروهای الکتریکی است و یکی از مهم ترین کمپانی های دانش بنیان در آمریکاست که در واقع، زیرمجموعه مهم Sokon چین محسوب می شود. این یعنی علاوه بر هواوی، طرف دیگر سازنده این خودرو هم از نظر تکنولوژیک سطح بالاتری را نسبت به دیگر رقبا ارائه می دهد.

مهم ترین نکته در ساخت آیتو M5 استفاده از سیستم عامل جدید هواوی در سیستم اطلاعات و سرگرمی این خودروست که این سیستم عامل HarmonyOS نام دارد. این سیستم قابلیت همگام سازی با دیگر محصولات هواوی را دارد و برای مثال، شما می توانید با گوشی همراه خود و یا با ساعت هوشمند خودروی خود را باز و بسته و یا روشن و خاموش کنید. البته این سطح اولیه از امکاناتی است که این همگام سازی به شما می دهد و قطعاً دسترسی هایی جالب تر را در این خودرو خواهیم داشت.

در حال حاضر مدیران هواوی می گویند که آیتو M5 رقیب اصلی تسلا مدل Y به حساب می آید و برای همین می بینیم که در اولین عرضه این محصول برقی، قیمتی کمتر از ۴۰ هزار دلار برای آن اعلام شده است.

نکته قابل توجه در مورد آیتو M5، ویژگی حرکتی این محصول برقی است. M5 یک خودروی برقی است که در آن از یک پیشرانه بنزینی ۱٫۵ لیتری هم استفاده شده و این قوای محرکه صرفاً وظیفه شارژ باتری ها را بر عهده دارد و برای همین با کمترین سطح آلایندگی و فشار در این خودرو کار می کند. همچنین آیتو M5 این قابلیت را هم دارد تا بدون روشن شدن پیشرانه بنزینی و با شارژ کردن باتری ها توسط برق شهری، مسافت ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر را بپیماید. باتری های آیتو M5 در کمتر از ۴۵ دقیقه با برق شهری شارژ می شوند و در صورتی که باک بنزین خودرو هم پر باشد، این کراس اوور جدید می تواند تا مسافت ۱۱۰۰ کیلومتر را بدون توقف حرکت کند.

نمونه پایه آیتو M5 به یک موتور برقی مجهز است که ۲۷۲ اسب بخار را با گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر تولید می کند. این نسخه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را برای این کراس اوور حدود ۲٫۲ تنی، در کمتر از ۷٫۵ ثانیه فراهم می کند. اما نمونه های جذاب آیتو به دو پیشرانه الکتریکی مجهز هستند که به ترتیب ۴۲۸ و ۴۹۶ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۷۲۰ و ۶۷۵ نیوتن متر تولید می کنند و می توانند تا در محدوده ۴٫۵ ثانیه، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر M5 را ثبت کنند.

در نسخه فول آپشن آیتو M5 امکاناتی مانند رانندگی خودکار، ترمز هوشمند، سیستم صوتی پیشرفته، سامانه آنالیز وضعیت راننده و… وجود دارد.

پیش این مدیران گروه بهمن اعلام کرده بودند که در آینده نزدیک به سراغ خودروهای برقی (تمام برقی و یا ترکیبی برق و بنزین) می روند. حال با توجه به اینکه شریک تجاری گروه بهمن بر سر پروژه دیگنیتی، تولید آیتو M5 را در چین انجام می دهد، احتمال آن بسیار است که در ماه های آتی، شرکت بهمن موتور نسخه ایرانیزه این محصول برقی را به بازار کشور معرفی کند.

انتهای پیام/

https://kasbnews.com/4330

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *